söndag 17 januari 2010

Årets premiärfiske lovar gott inför framtiden

Äntligen så lyckades milda västvindar trycka bort den arktiska luftmassa som ockuperat oss i närmare en månads tid. Tidpunkten kom mycket lägligt för mig då jag varit ledig större delen av veckan. Än trevligare var att jag fick sällskap av Krister Wallmark som också var fiskesugen efter en tids uppehåll. För Krister var det faktiskt säsongens första fiskepass från isen och det skulle sedermera visa sig att det blev en rätt lyckad fiskedag för honom.

Efter en del funderingar hit och dit om tänkbara vatten så enades vi tillslut om ett vatten och i efterhand tycker jag att vi gjorde ett klokt val. Inledningen gick trögt och det dröjde ett par timmar innan första nappet kom och det var Krister som var den lycklige. Efter en rätt lugn men seg drillning så fick vi den i hålet och dagens första gädda var ett faktum.

7060g

Krister satte ribban högt med en på 7060g.

Nästa hugg kom en stund senare och nu var det på mitt spö, fisken kändes först som en mindre då den snällt följde med mot hålet. Halvvägs in så vaknar den till och bjuder på några kortare rusningar och jag får omvärdera storleken ett par kilo uppåt.

6060g

Årets första gädda, en skaplig bit på 6060g.

Innan vi ger upp så blir det faktiskt en gädda till och det är Krister som får den. Efter en bra kamp så är den besegrad och vi kan konstatera att den är större än de två andra vi fått. Efter denna fisk så nöter vi på en stund till innan vi slutligen ger oss.

8000g

Rätt vältrimmad bit på prick 8000g.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar