måndag 29 mars 2010

TESTAT – Sport Sled pulkan

Ismetet blir allt mer populärt för varje år som går och det är inte så konstigt då man ser hur effektivt det kan vara plus att det bevisligen fungerar extra bra för de större individerna av varje art. Så utan tvekan är ismetet här för att stanna vilket man inte minst ser då utbudet av prylar för just detta fiske stadigt går uppåt. Själv har jag under de senaste åren provad en del olika spön, rullar och lite andra grejer som jag nu kommer att skriva lite om. Först ut i denna serie kommer den pulka jag köpte mig inför denna säsong.

Sport sled eller USA pulkan som den kallas. (importeras av Bios AB). Pulkan är tillverkad i en mycket stryktålig plast men är samtidigt lätt i förhållande av sin storlek. Den finns i flera olika modeller men de är framförallt två storlekar som är intressant för isfiskaren.

Lilla storleken (ca pris 599-799 sek).

Lilla modellen

Längd: 92cm
Bredd: 66cm
Djup: 23cm
Vikt: 2,5kg

Stora modellen (ca pris 799-999 sek).

Stora modellen

Längd: 137cm
Bredd: 66cm
Djup: 24cm
Vikt: 5kg

Min åsikt: Efter att ha slitit ut två stycken barnpulkor så tänkte jag att nu är det på tiden att man skaffar sig en rejälare pulka som man vet håller i många år framöver. Sport Sled eller USA pulkan som den kallas har funnits på Wildmarksshopen i Luleå några år så jag hade detta i huvudet redan innan jag började leta mig en ny pulka förra hösten. Tyvärr var de slut på Wildmarksshopen så på vinst och förlust åkte jag till Mieko fishing där jag normalt handlar de flesta av mina fiskeprylar. Så jag frågar om de har någon rejälare pulka som passar för ismete och det hade dom. En pulka av den större modellen fanns och eftersom jag inte har någon kombi bil så blev min första fråga om den skulle rymmas i min bil. Så jag tog ut den till bilen men i bagaget fick den inte plats. Men däremot passade den in precis i baksätet så det var bara att slå till och köpa den.

Mina krav på pulkan var att den skulle rymmas i bilen, vara stryktålig och gå bra även i djup snö. Sedan skulle den vara så pass stor så jag rymmer alla mina prylar utan problem. Nu har jag snart använt denna pulka en hel säsong och därför har jag fått en bra bild över hur den fungerar. Jag kan säga att den uppfyller alla mina krav och förväntningar. Visst den är nog så stor kan man tycka, men å andra sidan har man plats med den i sin bil så tycker jag att man skall köpa den istället för den mindre modellen.

För i denna pulka rymmer man allt plus lite till. Fastän den är stor så upplever jag den inte som speciellt klumpig utan den går lätt på snön och är lätt att dra. Sedan väger den ju endast 5kg så den är ju väldigt lätt till förhållande av sin storlek. Därför blir mitt betyg det allra högsta. Om man nu skall hitta något negativt så skall det i så fall vara priset som man kan tycka är nog så saftigt. Men då skall man tänka på att kvalitén är därefter och att pulkan med stor säkerhet kommer att hålla i många år framöver. Avslutningsvis vill jag säga till alla ni som fortfarande drar omkring med ostabila små barnpulkor i djupsnön att ni borde tänka om och köpa er en Sport Sled så snart som bara möjligt. Enligt mig ett givet köp för alla ismete entusiaster ute i landet…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar