fredag 2 april 2010

Tung dag ute på isen

Igår Skärtorsdag var jag ute på ett ismetepass. Både de yttre förhållanden samt mitt inre talade emot ett bra fiske men nu hade jag ju redan bestämt mig för att fiska så då fick det bli så.

Dagen innan åkte jag direkt efter jobbet ut till en sjö där jag brukar pimpla mört. Normalt brukar det gå bra men inte denna gång. Fick nöja mig med två mindre mörtar och ett gäng med abborrar. Vaknade på torsdagsmorgonen och kände mig riktigt risig med ont i hals och öronen, tittade ut och fick se en tjock dimma. Tittade på termometern –4 grader. Gick ut och fick se att det regnar ju!

Med snön upp till knäna och med flödvatten upp till stövelskaften drog jag min pulka fram till den plats jag tänkt prova. Efter att jag fått ut mina spön så skyndade jag mig att rigga pimpelspöet för nu skulle det väl ändå gå att få någon större mört. Men icke det, stendött förutom en liten snorgärs.

Själva ismetet hade jag inga förväntningar alls på. Vet att kombinationen dimma eller snöfall på tjocka isar med mycket snö är allt annat än bra. Jag skulle tänka mig att sikten där nere under isen är lika med noll. Första nappet kom efter en timme men den han spotta innan jag kom fram. En timme senare kom ytterligare ett försiktigt napp men denna gång var den där när jag kom fram. En stund senare så hade jag iallafall lyckats rädda äran min genom en gädda på runt 3,5kg. Efter detta händer det inget mera.

Nu hoppas jag på en rejäl period med varmare väder så snön sjunker undan. Sedan får det komma några kallnätter så det blir en fin och härlig skare. Men verkligheten lär väl bli något helt annat för så har ju hela denna jäkla vinter sett ut. Annars önskar jag er alla läsare en riktigt GLAD PÅSK...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar