måndag 24 maj 2010

Fiske mitt bland lekande gäddor

I tisdags 18 maj var jag ut första gången och målet var förstås att ta mig någon bättre gädda som helst av allt skulle vara romstinn. När jag befann mig i det tillstänkta området så kunde jag konstatera att gäddleken var i fullgång. Det var en fascinerade syn att ständigt höra och se lekande gäddor samtidigt som man skulle försöka fiska upp dom.

Gäddlek

Gäddorna var mest intresserade av varandra.

Jag koncentrerade mitt fiskande en bit bort från lekplatsen där det var lite djupare. Här kanske det skulle kunna stå någon större gädda och efter några kast får jag ett kraftigt hugg som följs av en våldsam rusning. Efter några minuter så lossnar fisken vilket kändes riktigt trist för detta var verkligen ingen liten fisk. Vill inte spekulera om vikt och så men inte alls omöjligt att det var frågan om en rekordfisk för mig.

Annars har det blivit några fiskepass ytterligare under förra helgen med inriktning på gädda. Fast provade även lite abborrfiske i ett av de vatten jag även fiskade gädda. Fick sammanlagt 5 abborrar var av de största vägde runt 6-7 hekto.

DSC00415

Plötsligt blev vattenytan spegelblank och dimma drog in.

Har fiskat tillsammans med två kompisar, Urban och Mikael. Dessa fisken gav hyfsat i antal men inget speciellt stort. Fast lite plåster på såren skulle jag ändå få efter min tappade fisk. På lördag var jag ute själv på ett dagsfiske och redan efter några minuter så får jag ett till syntes normalt hugg. Den följer med snällt mot båten men vill absolut inte upp till ytan. Väl uppe vid ytan så pressar jag den mot båten och hinner faktiskt handlanda den innan den dragit iväg på en enda rusning. I vattnet tippade jag på en gädda runt 5-7 kilo men inser nu att den är större än så. Det är en riktigt grovvuxen fisk som trots att den är utlekt och tycks vara rätt tom i buken ändå tynger ner vågen till 9320g trots sin längd på endast 105cm.

9320g-105cm

9320g-105cm, notera köttsåret den hade vid ena gällocket.

Förra veckan var rätt unik vädermässig med högsommarvärme under i stort sätt samtliga dagar. Detta medförde även att livet under vattnet påverkades av värmen. Därför har fisket varit lite speciellt. Det verkar som att fiskarna har haft full fokus på att föra sin avkomma vidare. Inte ett enda tecken på någon jagande fisk har jag observerat. Däremot har man ändå kunnat få en del gädda och det kan bero till viss del att vattnet har varmts upp snabbt vilket fått gäddorna att bli lite mer aktiva. Men annars är det ju faktiskt så att ingen gädda är omöjlig att fånga, även under leken så går det att lura dom till hugg och alla gäddor leker ju inte heller samtidigt.

Tyvärr så fick man ingen riktig chans att fiska efter olekta gäddor på öppet vatten i år utan nu får man istället koncentrera sig på efterleksfisket som brukar kunna bjuda på trevliga fisken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar