söndag 1 augusti 2010

Abborrfisket som kom av sig

I veckan har jag ägnat mig under ett par dagar åt abborrfiske. På förhand såg väderutsikterna perfekta ut. Men det utlovade högtrycket med sol och svaga vindar uteblev och i stället blev det förvisso rätt varmt men vädret var ostadigt med blåst, regn och åskskurar. Solen ja den såg man knappt till. Den hade verkligen behövs för att driva upp vattentempen och få fart på abborrarna.

Fisket startade bra med en abborre på prick 800 gram. I kastet efter hugger det en abborre som ser snäppet större ut men den sitter bara på i några sekunder innan den lossnar. Efter detta tar gäddorna över totalt och innan det är färdigfiskat för dagen är jag en massa jiggar fattigare men i stället 25 gäddor rikare.

Nästa pass får jag förstärkning av Martin men det ger tyvärr ingen positiv effekt vad det gäller abborrfisket. Några abborrar lyckas vi dock få men ingen storlek att tala om. Annars så drar vi rätt många gäddor under kvällen.

Det känns som att fisket i allmänhet varit lite speciellt denna sommar mycket beroende på vädret. Ni som minns kom ju sommaren här uppe i princip samtidigt som våren anlänt och vi fick en högsommarvecka mitt i maj månad. Detta ställde ju till det i många vatten med rekordhöga vattennivåer och översvämningar. Sedan slog vädret om med några veckor följt av kalla vindar med svalt väder. I vissa vatten hann de vårlekande arterna föra sin avkomma vidare under värmeböljan medan det i andra speciellt de rinnande vattendragen blev en utdragen process mycket p.g.a. det kalla smältvattnet. Således blev efterleksfisket i flera vatten väldigt dåligt.

Vad det gäller abborren så gillar den ju stabilt väder med högtryck och sol. Fast något riktigt högtryck i dessa trakter har inte existerat under hela sommaren. Vindarna har blåst från alla håll och riktningar och många är de fronter som passerat, några med regn och åska men de flesta bara med blåst och ökad molnighet. Förra veckan var det flera kalla nätter med bara ett par plusgrader, sedan kom det rejält med regn vilket kylt av vattnet rejält den senaste tiden. I Kalixälven fick jag höra att vattentemperaturen nu sjunkit från 20 grader till 16 på mindre än en vecka. Jag har tidigare skrivit att just åska och regn kan trigga igång abborren rejält men då skall det ske efter en längre period med soligt väder.

Nog om dessa “bortförklaringar”. Funderar just nu vad jag skall ägna mig åt i fiskeväg nästkommande vecka. Några tankar finns i huvudet så vi får väl se vad som händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar