söndag 22 augusti 2010

Fin abborre

Åkte ut på ett kortare fiskepass idag och målet var främst abborre men även gädda fanns i bakhuvudet. Inledde med spinnfiske på ett av de säkrare abborrställena vilket resulterade i 2 mindre abborrar. Sedan trollade jag resten av tiden. Körde ett par spön riggade för abborre och ett par spön för gädda.

På en vecka har vattentemperaturen sjunkit från 18 till 14 grader vilket man på förhand tyckte borde tala till gäddans fördel och abborrens nackdel. Men det skulle visa sig precis tvärtom. Endast en liten gädda kom upp medan det blev 4 abborrar. Inget bra fiske om man ser till antalet hugg men vad gör det när en av abborrarna visade sig vara av rätt fin kaliber.

1200g - 44,5cm

1200 gram – 44,5 centimeter.

Jag kände direkt att det var frågan om en finare abborre då den drog ned mot botten med ettriga knyck. Kroken satt perfekt och efter vägning och fotografering så kunde fisken simma tillbaka pigg och oskadd till sitt rätta element. Fiskade sedan en stund till innan det började regna. Eftersom jag saknade regnkläder och kände mig rätt nöjd avslutade jag fisket ett par timmar tidigare än vad jag tänkt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar