måndag 9 augusti 2010

Trevligt abborrfiske!

Här kommer en liten rapport om förra veckans fiske. Planen var på förhand att ligga lågt under början av veckan och sedan fiska helgen. Jag och Krister hade talat lite om att köra något gemensamt pass plus att jag annars hade några andra nya vatten jag var sugen att testa. Av olika anledningar blev det inte som jag hade tänkt mig men vad gör det när fisket blev som det blev.

Fiskade i stället i ett vatten som jag känner till rätt så bra. Abborrfisket brukar vara som bäst här i augusti och nu var också vädrets makter på min sida med stundom sol, svaga vindar och angenäma temperaturer.

DAG 1

Jag kommer ut rätt sent på kvällen. Börjar med att kasta med en liten relax jigg på ett av de hetare ställena. Efter några kast dunkar det på en abborre som visar sig väga prick 700 gram vilket visar att de finns i området. Några minuter senare så kommer nästa abborre upp och denna visar sig väga fina 980 gram. Efter detta så blir det bara några mindre gäddor innan jag ger upp fisket för kvällen.

980 g - 42 cm (3)

980 gram – 42 centimeter.

DAG 2

Nästa dag bjuder på strålande solsken och riktigt varmt väder. Fisket visar sig riktigt trögt till en början och efter att jag gått bom på mina på förhand tre hetaste platser så lägger jag om min strategi och går över till trolling. Jag nöter över relativt stora ytor för att försöka hitta fisken och efter ett par timmar med bara några mini abborrar och små gäddor så får jag ett rejält hugg. Jag är helt säker på en gädda då den går och stångas mot botten utan de där ettriga rycken som annars brukar vara typiskt för abborre. Men det visar sig faktiskt vara en abborre och en riktigt fin sådan.

1120 g - 44 cm (4)

1120 gram – 44 centimeter.

Efter denna fina abborre så blir det några till skapliga bitar i 6-7 hektos klassen innan jag ger upp. Eftermiddags och kvällsfisket blir det inget av då det börjar regna rejält.

DAG 3

Dagen efter är jag återigen på plats. Tyvärr så blir fiskepasset kortare än jag beräknat åter igen pågrund av vädret. Men mellan de värsta skurarna så hinner jag dra upp några skapliga abborrar. De två största för dagen vägde 900 g samt 820 g.

900 gram

900 gram.

Efter förra veckans tröga abborrfiske kändes det riktigt trevligt att få uppleva några bättre fiskepass. Kul var också att få höja mitt sjörekord härifrån om än med bara 80 gram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar