lördag 18 september 2010

Fin höstabborre på över kilot

Fick ett sista infall att försöka få mig en finare abborre. Fisket förlades till en sjö jag fiskat i en hel del tidigare i sommar och dagens metod var trolling. Osäkerheten kring hur fisket skulle gå var stor då jag aldrig fiskat i sjön så här sent.

Jag hade inte mer än kommit ut på sjön då vinden ökade markant i styrka vilket gjorde fisket tufft från min lilla båt med elmotor. Efter en timme utan ett endaste hugg började jag faktiskt tänka på att ge upp. Strax därefter kom dagens första hugg och en stund senare kunde jag kroka loss en abborre på 3-4 hekto. Nu fick jag lite förnyade krafter och efter ytterligare en timme kom abborre nummer två upp och den var riktigt liten.

Nä fisket gick minsann inte lätt i blåsten och inte blev det bättre med så pass få hugg heller. Men får man bara rätt fisk så kan en dålig dag förbytas mot en bra, detta är en av de största tjusningarna vid specimenfiske. Oddsen att det skulle hända mig idag kändes inte som speciellt stora men så kommer då hugg nummer tre. Jag känner på en gång att det är en bättre fisk och förmodligen en större abborre. Drillningen går prickfritt och efter en stund kan jag lyfta upp dagens tredje och definitivt största fisk.

1020g - 42cm (3)

September abborre på dryga kilot.

Det är en fin fisk i rätt bra kondition med en vikt på 1020 gram och en längd av 42 centimeter. Jag måste säga att det blev ett oväntat och riktigt trevligt slut på dagen. Kul också att få en abborre på över kilot i september. Med detta fiske och denna fisk så sätter jag bokslut på årets abborrfiske i öppet vatten. Känns som en perfekt avslutning på ett tämligen lyckat abborrsäsong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar