fredag 10 december 2010

Går vi mot en rekordkall vinter?

Vi befinner oss drygt en vecka in i december och jag måste säga att jag redan är less kylan. I en månads tid har vi haft extremt kallt och det i hela landet. Orsaken till detta eller boven i dramat som jag vill kalla det är den Nordatlantiska oscillationen (NAO) som i stora drag styr vintervädret i Skandinavien.

Kort beskrivet är det skillnaden på tryck ute i Atlanten som påverkar vädret hos oss. Det finns två stora tryck som styr detta, dels ett lågtryck som är parkerat utanför Island och ett högtryck vid Azorerna. När tryckskillnaden är stor mellan dessa (positivt NAO) så bildas kraftiga vindrar som för upp varm och fuktig luft från havet över oss. Före förra vintern hade vi haft så i 40 år vilket är förklaringen till de milda vintrar vi generellt haft under dessa år.

Sedan förra vintern har det istället blivit ett omvänt förhållande (negativt NAO) då tryckskillnaden är liten, ett svagt isländskt lågtryck och ett litet azoriskt högtryck. Då orkar helt enkelt inte den varma luften med sydväst och väst vindar upp till oss vilket istället öppnar upp för den arktiskt luftmassan med nordliga eller nordostliga vindar att rasa ner över oss.

Hur länge kommer då denna negativa NAO hålla i sig? Svaret är att det är omöjligt att veta men att det skulle kunna vända när som helst. Men jag ser en risk att detta kommer hålla i sig ett bra tag till, jag menar nu har det gått nio månader sedan det började och varför skulle det nu helt plötsligt vända. Mardrömmen är att det kommer bestå många år framöver, i värsta fall 40 år som den positiva NAO fasen höll i sig.

Sedan en dryg månad tillbaka har det på min ort endast varit fyra dagar varmare än minus tio grader. Tyvärr har jag haft oturen att jobba tre av dessa potentiella fiskdagar. Är jag ute själv och specimenfiskar så vill jag helst inte fiska om det är under minus fem grader med tanke på de frostskador fiskarna kan ådra sig innan man släpper tillbaka dom.

Är man däremot två eller fler så kan man hjälpas åt då en håller fisken under vatten i hålet medan den andra sköter kamera, vägning m.m. Men sträng kyla försvårar fisket då hålen lätt fryser, linor och utrustning tar stryk plus att det inte är så trevlig för oss fiskare att vistas ute. Mina planer inför denna isfiskesäsong var minst 2-3 fiskepass under november samt lika många nu i december, för tillfället står jag på noll. Det känns givetvis frustrerande och än värre är att man lyckas jobba de få dagar det varit förutsättningar för fiske. Efter denna vecka är jag ledig rätt mycket dagtid under en period så därför hoppas jag att få mig något fiskepass, men då ger jag mig fan på att det kommer vara riktigt kallt.

2 kommentarer:

  1. Du verkar ha rätt! Minus 22 i Luleå i alla fall...

    / Mikke Ö

    SvaraRadera
  2. Ja ännu tyder inget på en lindring i kylan, kan bli ned mot -35 grader i början av nästa vecka.

    Ett litet ljus i mörkret dock, amerikanska forskare menar att vi i Sverige kommer att få en mild januari med 2-3 grader över det normala p.g.a. väderfenomenet El ninio.
    Fast detta är osett ännu...

    / Mats

    SvaraRadera