fredag 4 februari 2011

Tragedi för A-strömmarna, bompass och en stor Norrbottens gädda

TRAGISKT BESKED ANGÅENDE ARJEPLOGSTRÖMMARNA

Arjeplog är enligt min mening en av de allra vackraste orterna i vårt land med en storslagen natur med stora sjöar och fjälltoppar inom räckhåll. Här finns också en del spännande rinnande vattendrag och hit hör definitivt Arjeplogströmmarna som endast ligger ett stenkast från Samhället. Fisket i strömmarna är vida känt och förutom ett bra harrbestånd finns det riktigt stora öringar som söker sig hit för att föra sin avkomma vidare eller för att vandra mellan de två stora sjöarna. Själv har jag gästat dessa natursköna strömmar vid ett tillfälle och trots att fisket inte var det bästa blev jag förtrollad av stället.

Därför är det för mig en gåta att det finns Arjeplogbor som vill bygga ett vattenkraftverk där och ännu värre att det verkar som att de får tillstånd att göra det. Nu i veckan har miljööverdomstolen sagt sitt och meddelat att de inte medger ett prövningstillstånd för ett kraftverk där. Om nu detta blir verklighet så skall man veta att vinsten endast blir uppvärmning av 100 talet villor under ett år medan förlusten blir desto större. Givetvis kommer miljön att påverkas och i sin tur även fisket. Dessutom kommer Arjeplog som kommun få ett sämre rykte som i sin tur kommer leda till färre turister som söker sig dit för att fiska. I slutändan kommer garanterat kommunen inte gynnas ekonomiskt om detta blir verklighet och jag kan inte annat än tycka synd om alla de ortsbor som är motståndare till detta idiotprojekt. Jag hoppas att inte sista ordet är sagt i detta ärende och att jag slipper vara med om att se dessa strömmar förstöras. Mer att läsa finner du på SPORTFISKARNAS HEMSIDA.

NU ÄR MIN SVIT BRUTEN

Efter årets två första ismetepass som ju blev väldigt lyckande kom jag bokstavligen ner på jorden. Detta skedde i måndags då jag blev helt utan fisk. Inte ett enda hugg på dryga tre timmar visade att stället inte var det rätta. Trots ett bedrövligt fiske så kändes det hela inte bortkastat då jag en längre tid velat testa just detta ställe denna tid på året. Nu fick jag i alla fall en indikering att stället inte är hett och då kan man istället koncentrera sig på andra intressanta platser.

STOR ISMETEGÄDDA FRÅN NORR

Under förra veckan så togs det en riktigt fin Norrbottensgädda på 117 centimeter och 11,9 kilo av Team Miekos Rickard Larsson. Detta innebar ett nytt PB för Rickard samt ett för klubben nytt klubbrekord gällande ismete. Mer att läsa om fångsten samt bild finner du på deras KLUBBSIDA.

ÅRSRAPPORT 2009 FINNS NU ATT LÄSA

Eftersom jag hållit igång bloggen sedan början av 2009 och tidigare skrivit en årsrapport från mitt fiskeår 2010 har jag nu även lagt in en rapport från detta första år. Den finns nu tillgänglig att läsa under Etiketten ÅRSRAPPORTER.

Nu ser det ut som att vi här uppe i norr går mot en kallare period medan det i söder blir ovanligt milt för årstiden. Som tur var uteblev all den snö de hade lovat igår vilket kändes skönt. Hade det kommit ännu mer snö hade förhållandena ute på isarna blivit ännu sämre (om de nu kan bli det) än vad det är nu. Lite kyla kan nu i bästa fall göra så att stöpisarna fryser till och i så fall skulle vi helt plötsligt ha skapliga förhållanden. Men av erfarenhet vet jag att detta kan ändras hit och dit och ibland finner man ingen logiskt grund varför isarna ser ut som de gör och sedan kan det också variera rejält från vatten till vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar