måndag 21 mars 2011

Äntligen lite vind i seglen

Efter mina succéfisken i januari blev det sparsamt med fiske under februari vilket inte var så konstigt med tanke på den extrema kyla som då rådde. Nu i mars har jag tagit igen lite av mitt fiskeabstinens men det har liksom gått lite trögt. Egentligen är det inte så konstigt för mars månad här uppe i norr brukar vara en rätt svårfiskad månad. I april märker man en påtaglig skillnad i fiskens aktivitet oavsett vilket art det än gäller.

Ni som följer bloggen minns kanske vilket flyt jag hade förra året denna tid då jag tog flera stora gäddor under några få fiskepass. Även om jag inser att det blir svårt att upprepa så har jag i alla fall gjort mina försök. Förra veckan blev det tre gäddpass fredag, lördag och söndag som jag här nedan skall försöka sammanfatta i korta drag.

FREDAG 18 MARS

Idag fick jag sällskap av Krister som gjorde sin sitt första gäddpass sedan september förra året. Dagens fiske var verkligen händelsefattigt och vädret var inte heller det bästa med en elak vind som trängde in i märg och ben. Fast ett hugg blev det på ett av mina spön. Fisken kändes först som en ordinär 3-4 kilos gädda men uppe i hålet blev den lite mer bångstyrig. Upp kom en riktigt fet gädda som tyvärr saknade rätt längd för att nå upp i någon högre vikt. Men hur som helst en fin gädda som man skulle vilja fånga igen om några år.

7380 g - 96 cm (k)

Endast 96 centimeter lång men ändå 7380 gram tung.

LÖRDAG 19 MARS

Till idag hade jag och Krister fått förstärkning av Ari som också är en del av Team North Predator. Ari har jag inte träffat på flera år så det var därför extra trevligt. Eftersom jag tidigare inte nämnt något om Ari här på bloggen så kommer här en liten presentation av honom som fiskare.

Ari är en mycket duktigt allroundfiskare med stora fiskar av flertalet arter på sin meritlista. Abborrfisket är kanske det han brinner mest för och under åren har det blivit en hel del riktigt fina abborrar med en topp på strax under 2 kilo. Han fiskar även en hel del annat som öring, gädda, gös och lake. Av dessa arter har han b.l.a. en gädda över 12 kg, öring strax under 6 kg, lake strax under 4 kg och gös över 3 kg. Utöver predatorfisket har Ari precis som jag och Krister även stor erfarenhet av både mete och pimpelfiske. En annan likhet oss emellan är driften att söka nya heta vatten och platser.

Idag var det gäddfiske på agendan och det började bra med tre hugg första timmen. Sedan var det stendött i över 3 timmar innan nästa huggperiod inleddes. Storleksmässigt då? Ja det började bra och åter hade jag turen med mig att gäddan valde just mitt bete.

8730 g - 109 cm (k)

Här poserar jag tillsynes drogad tillsammans med en gädda på 8730 gram och 109 centimeter.

Även denna gädda liksom den igår bjöd på ovanligt klent motstånd så jag blev lite överraskad att den var så pass stor som den var. Dagens övriga gäddor bestod av några mindre snipor samt ett par gäddor i 5 kilos klassen.

SÖNDAG 20 MARS

Idag fiskade jag ensam i ett närvatten och även idag var fisket riktat efter gädda. Men det gick inte alls bra. Endast ett missat hugg på drygt 3 timmar var dagens resultat. I övrigt verkade jag prickat in min plats mitt på en skoterled, räknade ut att ca 30 talet skotrar hade passerat det området jag satt ut mina spön vilket knappast borde vara till fiskets fördel. Detta liksom en kall bitande vind gjorde att jag bröt upp fisket snabbare än planerat.

Sammantaget har fisket under dessa dagar känts rätt trögt. Få huggperioder under varje fiskepass samt att de flesta nappen varit väldigt försiktiga styrker det hela än mera. Med tanke på detta och att vi valt att fiska i vatten som inte är speciellt lättfiskade kan jag inte annat än vara nöjd över resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar