onsdag 2 mars 2011

Räkneverksrullar och ismete

Efter lite funderingar hit och dit så beslutade jag mig för att köpa fyra räkneverksrullar. Detta var inför förra vintern och sedan dess har de blivit en allt viktigare del av min ismeteutrustning som jag idag inte skulle vilja vara utan. Jag ser absolut inte räkneverksrullar som ett krav för att lyckas utan istället som ett bra hjälpmedel som gör fisket både smidigare, effektivare och roligare. Speciellt kommer rullarna till sin rätt då man fiskar pelagiskt i djupare vatten. Räkneverken på rullarna ger ju dessutom bara fördelar och de är dessa vi nu skall titta på.

Sänk betet till botten, nollställ räkneverket, veva upp betet till önskat fiskedjup. Nu vet man exakt hur högt ovanför botten betet fiskar. Bra att göra när man fiskar närmare botten.

Andra alternativet som kommer bäst till sin rätt då man fiskar i vattnets mellanskikt (pelagiskt) är att nollställa räkneverket innan man sänker ned betet till önskat fiskedjup. Nu vet man exakt hur djupt under isen betet är.

Hugger en fisk pelagiskt och du missar den kan du snabbt presentera betet på exakt samma djup som tidigare.

Man ser hur mycket lina som är ute, vilket innebär att du har exakt koll på vilka djup dina beten befinner sig på. Hittar du ett djup som resulterar i många hugg kan du sedan snabbt, smidigt och med precision ändra de andra spöna till exakt samma djup.

Jag ser även en slags mental fördel med att veta det exakta djupet, speciellt då man fiskar pelagiskt. Har man lyckas extra bra på ett visst djup har man det sedan i bakhuvudet till nästa gång man besöker platsen. Speciellt om förhållanden som väder, snötjocklek, årstid o.s.v. påminner om varandra kan det vara till fördel. Sedan är det alltid bra att tro på det man gör vilket innebär att både motivationen och tålamodet får sig en kick framåt vilket i förlängningen kan leda till fler fiskar.

Ett snabbt och smidigt sätt att loda djupet på.

Efter hugg kan man se exakt hur mycket lina fisken dragit ut från rullen.

Med detta hoppas jag att fler fiskare satsar på räkneverksrullar vid ismete. Jag lovar, de fyller sin plats och kan vara en bra investering i längden.

Ni som funderar på att skaffa er räkneverksrullar skall hålla ögonen här på bloggen för i morgon kommer jag skriva en recension om de rullar jag använder mig av då jag ismetar och även trollar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar