torsdag 3 mars 2011

TESTAT: Daiwa accudept plus 27 LC

Inför förra isfiskesäsongen skaffade jag mig fyra av dessa rullar. Tanken med köpet var att kunna använda dem vid både ismete och trolling. Rullarna skulle inte heller vara för stora och klumpiga men samtidigt nog starka och pålitliga att klara de riktiga stora fiskarna. Hur har de då klarat mina krav? Mycket bra skulle jag säga och mitt betyg blir därför högt. Jag anser att rullarna uppfyller mina krav och ser nu de som en viktig del i min gäddfiskeutrustning.

Att de klarar både kyla och stora gäddor har de redan bevisat flertalet gånger. Under ismete har rullarna hittills varit med om tre gäddor över 11 kilo och vid samtliga fall har de klarat uppgiften briljant. Jag känner mig därför väldigt trygg med rullarna vilket är nog så viktigt. Även vid trolling har rullarna fungerat prickfritt alla gånger då de satts på prov.

Omdömet blir därför följande:

En pålitlig och slitstark rulle med en jämn och mjuk slirbroms som fungerat prickfritt utan krångel samt även klarat minusgrader utan problem. Ni som funderar på att skaffa er räkneverksrullar som fungerar till både ismete och trolling så kan jag varmt rekommendera Daiwa accudept plus 27 LC. Finns det något negativt att anmärka på? Ja en sak har irriterat mig lite och det är när man har på knarren så löper linan inte ut helt utan motstånd vilket kan få fisken att spotta betet. Därför använder jag inte knarren vid ismete. Tyvärr som de flesta andra räkneverksrullar så räknar man utsläppet i fot istället för i meter vilket jag kan tycka är synd.

Andra omdömen:

Ur bloggen TEAM SVEDLUND. Testade två sådan rullar ifjol till stor belåtenhet så nu köpte jag två till. Jag är medveten att det är lågprisvarianten av Daiwas LC rullar men det är den absolut bästa rullen i den prisklassen. Mycket prisvärd! Gillar just den här 27 modellen att använda till rigg spöna.

BESKRIVNING:

Klassisk trollingrulle med räkneverk.

Slimmat rullhus i aluminium och kompositspole.

Utväxling: 5,1:1.

Vikt: 410 gram.

Linkapacitet: ca 255 meter 0,35mm lina.

Finns även en lite större variant av samma rulle (47 LC).

Ca pris 1200 kr. (Finns nu för 895 kr på Orsa fiskecenter)

DaiwaAccudepthPlusb DaiwaAccudepthPlusc

Daiwa accudept plus 27 LC

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar