torsdag 14 april 2011

Gösfiske från isen och pimpel regnbåge

Ett av årets mål med isfisket var att lyckas fånga en gös från isen vilket inte precis är den vanligaste fångsten här i Norrbotten. Första passet gav flertalet försiktiga napp och ett par tappade fiskar innan jag tillslut lyckades få upp min första ismetegös. Fastän den var liten, ca 4 hekto så kändes det kul och ett kvitto att man inte helt är ute och cyklar.

Tills nästa pass koncentrerade jag spöna till det område och djup där jag hade alla napp förra gången. Jag hade även sett till att skaffa mig betesfiskar av olika arter i rätt storlekar så jag kände mig lite bättre förberedd än första gången. Fisket gick också bättre denna dag och upp kom tillslut 5 gösar.

Ismetegös (k)

Här en 6 hektos Norrbottens gös tagen på ismete.

Fastän storleken inte var bra så kändes det som ett trevligt fiske och med min lätta utrustning så blev det ändå lite spöböj. Gösen är också svårare än gäddan och man får helt enkelt räkna med fler förlorade fiskar. Flera av nappen var väldigt försiktiga medan några var riktigt rejäla, vanligt var också att de tog rejält så vippan löste ut för att sedan spotta betet då man var framme vid spöet.

REGNBÅGE PÅ PIMPEL

Ett annat av mina mål för årets isfiske var att lyckas fånga någon laxfisk och efter förra veckans tappade fisk så var jag idag redo för revansch. Jag återvände till samma sjö som sist då jag och min far fiskade. Då tappade vi var sin, nu gick det bättre.

Pimpelbåge (k)

Regnbåge på strax under kilot tagen på blinkpirk och en större mormyska.

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Kul att se att det går att fånga gösen från isen också här uppe. På söndag tänkte faktiskt jag och två andra fiskare försöka med just detta. Otroligt coolt med en ismetad gös från Norrbotten ;)

    SvaraRadera
  3. Lycka till Henrik! Och hoppas att du/ni får någon gös eller annan trevlig fisk.

    SvaraRadera