tisdag 26 april 2011

Isfisket avslutat för den här gången

Idag har jag städat undan isfiskegrejorna och samtidigt börjat ta fram mina prylar för fisket i öppet vatten. Vädret har varit osedvanligt milt senaste veckorna och det i hela landet. I delar av södra Sverige har sommaren redan anlänt och det är 3 veckor tidigare än normalt. Även här uppe i Norrbotten har det hänt en del sista tiden. Snön är borta, de rinnande vattendragen är öppna och isen på sjöarna börjar sjunga på sista versen.

FEL FISK

Under påsken gjorde i alla fall jag och Krister ett sista försök att komma ut på isen och de i strålande solsken och dryga 15 grader i luften. Målet med fisket var att ta en gös från isen och det började lovande med några försiktiga hugg som vi misstänkte kunna vara gös. Det blev med tiden även en tappad mindre fisk samt ett par missade hugg, såg även bitmärken på betesfiskarna som inte påminde om vare sig om abborre eller gädda. När så skymningen närmade sig så steg sakta spänningen och mycket riktigt kom det två hugg, första på mitt spö och det andra på Kristers. Vi fick även upp våra fiskar men det var INTE gösar, UTAN lakar. Aldrig har man varit så besviken för en lake…

MITT ISFISKE 2011 SÅ HÄR LÅNGT

Nu är isfisket som sagt ett avslutat kapitel för flera månader framåt men förhoppningsvis kommer året avslutas som det började. Därför har jag rimligtvis fler chanser till att dra någon stor fisk från isen innan årets slut. Just fisket på de första isarna känns väldigt intressant och förra året så blev det ingenting av den varan p.g.a. snö och stark kyla. De få dagar det var väder ja då jobbade man givetvis, men i år hoppas jag på bättre väder och tur. Vi lär se hur det blir med det i framtiden.

Egentligen var det flera arter som lockade men precis som förra vintern så tog gäddfisket den mesta av tiden och de andra arterna fick stå tillbaka. Denna vinter har som de flesta känner till varit väldigt kall så det blev bara något enstaka pass fram till mars. I mars var jag rätt flitig med flera gäddpass och så i april har det blivit ytterligare några. I april har jag också satsat lite på andra arter som gös och regnbåge, röding.

GÄDDA

Vad det gäller gädda så var målet att ta minst 5 gäddor över 7 kilo samt att en av dessa skulle pressa vågen över 10 kilos strecket. Det blev faktiskt lite bättre än så med 8 över 7 kilo var av en över 10 kilo, och som sagt ännu finns det chans att bättre på den statistiken under årets sista månader.

Gäddfisket i siffror:

Totalt antal fiskar: 77 st.

Över 5 kilo – 15 st.

Över 6 kilo – 10 st.

Över 7 kilo – 8 st.

Över 8 kilo – 6 st.

Över 11 kilo – 1 st.

5 – 6 kg : 5 st.

6 – 7 kg : 2 st.

7 – 8 kg  : 2 st.

8 – 9 kg : 5 st.

11 – 12 kg : 1 st.

11200g-120cm (k)

Årets så här långt största ismetegädda, 11200 g – 120 cm.

Totalt sett så är jag nöjd över mitt gäddfiske och det häftigaste var utan tvekan mitt premiärfiske den 10 januari då jag lyckades dra en svit riktigt fina gäddor. 11,2 kg, 8,5 kg och 8,4 kg vägde de tre största för dagen. Ett trevligt minne och en svårslagen ismetetrippel skulle jag tro.

Min strategi har annars precis som förra året varit att koncentra mitt fiske på relativt få vatten där jag vet att det finns stor gädda. Sedan har jag försökt att testa flera olika platser i varje vatten under olika tider på året samt även variera vilka tider på dygnet jag fiskar. Något som jag det här året har testat mycket är att fiska med olika beten i varierande storlekar, fiska både med dött och levande agn. Har även använt mig av några olika doftmedel och testat lite annat kring mina tackel, b.l.a. olika typer av skedar, blänken, blinkpirkar. Statiskt och resultat från alla mina fiskepass kommer (som jag skrivit här om tidigare) vara en del av materialet i en omfattande artikel. Jag har redan skrivit stora delar av artikeln så förhoppningen är att den skall vara klar då ismetet är som hetast under nästa vinter.

 GÖS

Ett annat mål var att ta en gös från isen vilket på förhand kändes som en utmaning. Blev några göspass och 6 landade gösar vilket jag är nöjd med, skall dock sägas att det var små exemplar runt 3-7 hekto. Så nästa mål får väl bli att få någon större, säg över 1,5 kg vilket kan vara nog svårt här uppe med tanke på gösens begränsade förekomst och ringa storlek.

REGNBÅGE, RÖDING

Det har även blivit 2 pass efter laxfiskar som röding och regnbåge. Första gången var farsan med och då gick det åt skogen. Vi tappade var sin större fisk. Sedan var jag tillbaka en vecka senare och då lyckades jag på pimpel ta en båge på runt kilot.

LAKE, ABBORRE

Tyvärr så blev det varken något riktat lakpass eller abborrpass. Har dock fått 2 bonuslakar under annat fiske var av en vägde strax under 2 kilo. Varför det inte blev något lakfiske är främst den stränga vinter som varit, jag undviker helst att fiska i stäng kyla och det både för min egen skull och fiskens. Abborrfisket skulle jag på förhand ha sysslat med just denna vecka men som sagt vädret rår man inte på. Det skall även sägas att när det gäller dessa två arter så finns det väldigt mycket kvar att utforska i mitt närområde som jag hoppas kunna göra i framtiden.

Nu är det bara att blicka framåt och ta sig an den underbara tid som väntar, vad som kommer hända och ske i fiskets vägnar vete katten men förhoppningen är det skall bli en och annan större fisk, trevliga stunder ute vid fiskevattnen och en underbar sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar