torsdag 5 maj 2011

Nu sparkar det igång!

Nu befinner vi oss Norrbottningar i slutet av en kortare döperiod då isen inte längre bär men lika fullt ligger kvar på vissa platser. I de strömmande vattendragen är islossningen redan förbi och vattnet har faktiskt på vissa håll redan börjat sjunka undan. De vårlekande fiskarna står nu i startgroparna inför leken och så fort värmen sätter in lär det smälla till. I och med att det är ovanligt lågt vattenstånd för årstiden på grund av den tidiga snösmältningen och nederbördsfattiga vintern så tippar jag att fiskeperioden före leken kommer bli kort och att lekbestyren avklaras snabbt. Nu lovas det varmare väder från och med helgen och framåt in i nästa vecka. Sedan är prognoserna osäkrare där en möjlighet visar att värmen fortsätter och en annan att det blir kallt igen med nordvindar. Blir värmen bestående under en längre tid ja då gäller det att vara redo med fiskespöet för annars kan förleksfisket snabbt vara över.

Tidigast ute är iden som redan nu enligt vad jag läst lekt klart i Umeåtrakten. Min erfarenhet säger mig att idfisket redan är igång i flertalet av de Norrbottniska vattendragen. Efter iden så leker arter som mört, gädda, id, stäm, löja, gärs, harr och abborre ungefär samtidigt. Sist ute är gösen som behöver lite varmare vatten för att komma igång. Lektiden varierar dock rejält mellan olika vatten och har man god kännedom av flertalet fiskevatten så kan man faktiskt bedriva efterleksfiske i ett vatten samtidigt som man i ett annat vatten kan fiska efter olekt fisk av samma art. När det gäller gädda så är det ju även så att de stora gäddorna leker sist. Detta kan vara bra att veta så man inte ger upp hoppet på en fet förleksgädda bara för att man mest får små utlekta hanar.

Mitt per från -97, 2950g-57cm (2)

Fet och romstinn 3 kilos id från 1997.

Nu börjar enligt min mening den allra intressantaste fiskeperioden på hela året. Det gäller nu att hitta lekfisken som är samlade runt dess lekplatser och sedan lyckas lura den till hugg vilket många gånger är svårare än man tror. Men som tur är finns det undantag och dagar som istället kan ge ett strålande fiske. Fisket efter lekfisk kräver god lokalkännedom och tålamod för att lyckas. Det gäller att veta av lekplatserna i ett vatten och gör man inte det så är det bara att leta och leta tills man hittar rätt. Viktigt att tänka på är att inte störa fiskarnas lek alltför mycket och att släppa tillbaka i stort sett all fisk man får. Ett intensivt fiske på en lekplats i ett känsligt vatten kan definitivt skada beståndet för en lång tid framöver.

Gäddlek

Gäddlek från en sjö i Norrbotten 18 maj – 2010.

Själv håller jag nu på med att fixa och dona med fiskeprylar samt att planera och strukturera upp mitt fiske inför sommaren. Listan är lång på de vatten jag vill testa och flertalet arter finns i tankarna. Här får jag helt enkelt hejda mig en aning och fundera på när fisket kan tänka vara sig som bäst i respektive vatten. Tyvärr så kan dessa heta perioder krocka, d.v.s. fisket kan vara som allra bäst i flera vatten samtidigt. I så fall får man göra en prioritering och gå på det man tror är hetaste platsen för dagen. Att fara runt och hatta i alltför många vatten och platser ligger sällan i min strategi utan istället siktar jag på att lära känna ett antal färre vatten väl och lägga krutet där. Detta är något jag tror man tjänar på i längden. I mina tankar finns några nya vatten som jag vill och tänker bekanta mig med under sommaren samtidigt som jag tänker fiska en hel del i några av de vatten som jag känner till sedan tidigare.

Liksom förra året kommer jag i år satsa hårt på både gädda och abborre. En skillnad blir att gösfisket kommer få en allt högre prioritering. Sedan hoppas jag också att kunna lägga något ströpass på andra arter. Här nedan tänker jag ange några av mina mål jag satt upp inför sommar/höst fisket för gädda, abborre och gös.

Gädda

8 gäddor över 7 kilo varav minst en över 10 kilo känns som ett lagom rimligt mål som man lär få kämpa för att klara av. En spinnfiske fångad gädda över 10 kilo samt en på över 7 kilo på vertikal jigging skulle sitta fint. Det blir att fiska både i redan kända vatten samt även testa något nytt intressant vatten.

Abborre

Vad det gäller abborre så siktar jag på att putsa mitt rekord. Årets huvudmål har hela tiden varit att ta en abborre över reggvikten på 1,6 kilo och då helst i något av ”mina egna” vatten”. Sedan hoppas jag kunna testa något nytt potentiellt storabborrsvatten. Andra funderingar är att försöka ta abborre på över kilot på nya metoder och beten. Alternativen är då. Vertikal jigging, drop shot, flugspö samt popper fiske.

Gös

Eftersom jag endast fiskat gös under ett års tid så har jag mycket kvar att lära mig av detta fiske så det lär bli en sommar då man provar på flertalet metoder och vatten för att få lite mer kläm på gösfisket och gösen som art. Siktar dock på en gös över 3 kilo. Men den största drivkraften är dock att hitta något ställe med högre medelvikt än vad som är vanligt här uppe i norr.

Återkommer med en utvärdering av mitt sommarfiske då isarna åter börjar lägga sig och snöflingorna börjar dala. Hoppas dock att tiden inte går alltför snabbt till dess. Gäller att försöka ta tillvara tiden på bästa möjliga sätt och att vara ute så ofta man kan, både med och utan fiskespöet i hand. Vill passa på att önska alla läsare Lycka till med sommarfisket.

/ SKITFISKE på er alla - Mats

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar