tisdag 7 juni 2011

Få men stora gäddor

Mitt gäddfiske i öppet vatten har så här långt bestått av mycket i mängd och smått vad det gäller storlek. Min förhoppning är som jag skrev tidigare att vända på steken med färre fiskar i bättre storlek. Därför var jag inte sen att nappa då Krister föreslog ett 2 dagars gäddfiske under helgen. Spinnfiske var metoden vi siktade in oss på och målet var att ta klubbens första 10:a i öppet vatten detta år.

Både jag och Krister har av olika orsaker legat lite lågt vad gäller fiskemängden senaste tiden men nu kände vi båda att det var rätt läge samt att tiden fanns där.

Första passet inleddes bra då jag kunde landa en 5500 grams gädda efter bara några minuter. Strax därefter var det Kristers tur att landa en gädda som tyngde ner vågen till fina 8200 g. Efter denna fina inledning så dog det av rejält, men Krister hinner innan vi ger upp dra en skaplig bit på 7500 gram.

8,2-kg-2011

Krister med dagens största, 8200 gram.

Andra passet blev rätt dramatiskt då ett oväder drog in just som vi kommit ut med båten. Himlen blev svart och stormbyar drog fram över området, som tur var hittade vi lite lä så vi slapp de allra värsta vågorna. Regnet blev dock rätt beskedligt och snart sken solen fast blåsten levde vidare under hela fiskepasset.

Fisket då? Redan i första kastet följer det efter en mindre gädda intill båten utan att hugga vilket lovade gott, en stund senare så får jag hugg och strax därefter kan jag kroka loss dagens första gädda. Efter detta så går det timmar utan att något händer, vi nöter dock vidare och provar både nya beten och platser för någonstans borde det ju stå någon hungrig gädda. Vi bestämmer oss tillslut att fiska i området där jag fick min gädda vilket visar sig vara rätt beslut. Rätt snabbt får jag ett hugg som tyvärr inte sätter sig fast på krokarna. Bara ett kort tag därefter så står Krister med böjt spö och det råder inget tvivel om att det är en större fisk som gått på. Allt går sedan precis som enligt planerna, gäddan håvas, vägs och dokumenteras innan den får simma tillbaka.

10560-g-2011-2-h-s

Krister med helgens största gädda, 10560 gram.

Riktigt kul med denna gädda och fastän fångstmannen ifråga har fått fler storgäddor än vad många tror är möjligt så gläds jag ändå mycket över fångsten. Krister hade förra året inte alls turen på sin sida med de riktigt stora damerna, trots att han drog ett koppel av gäddor mellan 8-10 kilo så vägde ingen över tio så denna fisk är han väl värd.

Vad det gäller vår klubb (TNP) så har hemsidan krånglat en hel del senaste tiden och det har inte gått att uppdatera. Så fort felet år åtgärdat kommer sidan igång igen. Vi har med andra ord inte slutat att fiska utan kör vidare med nya mål i sikte. Kan berätta att Ari kommit igång med sitt fiskande senaste tiden och då brukar de större abborrarna leva farligt. Så även detta år. Ett av hans pass gav två “borrar” över kilot,  1240 g samt 1010 g. Den största var förövrigt hela 48 cm lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar