fredag 10 juni 2011

Lyckad trollingdebut för året

Trollingfisket är för mig en ganska så ny företeelse och det var väl först egentligen förra året jag började ägna mig åt detta fiskesätt. Ett nytt fiskesätt tar tid att lära sig men som tur var hade jag hjälp av Krister som har stor rutin vad det gäller just trollingfiske. Tillsammans under förra året hade vi några lyckade gäddfisken vilket gav mersmak. Även abborrtrolling gav jag mig på och det gick över förväntan med en hel del fina abborrar upp till 1200 gram.

I går gjorde jag dock mitt första riktade gäddtrollingpass för året och det i solsken, svaga vindar och närmare 30 graders värme. Kanske inte de optimalaste förutsättningarna men, men man skall inte klaga över värmen och det var ljuvligt skönt ute på vattnet. Gäddorna var precis som jag misstänkte inte på det bästa humöret och det blev bara tre hugg på drygt tre timmars fiske.

Första hugget kommer rätt snabbt och jag ser direkt på spöet att det är en bättre fisk som klivit på. Efter det att jag rensat bort de övriga spöna kan jag ta in den. Fighten blir rätt odramatiskt och jag kan en stund senare håva fisken. Fin gädda och en lyckad start på dagen.

8660 g - k

Årets första gädda på trolling visade sig väga 8660 gram.

Efter detta blir det som sagt ytterligare två hugg varav en landad gädda av mindre format. Lite häftigt och också något man kan tänka på är att samtliga hugg kom på samma wobbler, en mindre göswobbler i rött. På de tre övriga spöna hade jag större gäddwobblers mellan 15-25 cm vilket normalt funkar bäst. Dagar då fisket är trögt eller vattnet varmt kan mindre beten ofta överraska och med sin ettriga och snabba gång verkar de kunna få kräsna gäddor att hugga.

Kvällen tillbringade jag vid en mindre sjö där siktet var abborre. Som vanligt i detta svårfiskade vatten så vet man aldrig riktigt vad som väntar en. Värme kan få igång abborrarna, de brukar ofta vara så men konstigt nog inte i denna sjö. Någon gång har det däremot varit grymt bra fiske under varma kvällar. I kväll var det tyvärr som det brukar d.v.s. riktigt kasst fiske. Blev bara en mindre abborre och några smågäddor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar