måndag 1 augusti 2011

Abborre över kilot

Det har inte blivit så många fiskepass inriktat på abborre denna sommar, detta blev pass nummer två i raden. Vädret var lovande med svaga vindar och solsken.

Jag började med att köra lite trolling över några intressanta områden. Resultatet blev dock skralt med endast några småabborrar samt ett par snipor. Sedan blev det spinnfiske utanför en större vass och där var både småfisken och abborren samlad. Blev ett 15 tal abborrar i varierande storlek upp till knappa 7 hekto.

Avslutningsvis så testade jag några andra ställen där jag fått skapliga “borrar” tidigare år vilket var ett lyckat val. Blev bara några få fiskar men en av dessa var så pass fin att den nådde en bit över kilot.

1060 - 44 (k)

1060 gram – 44 centimeter var måtten på denna skönhet.

Som vanligt i denna sjö är abborrarna lynniga i humöret och rätt svåra att lura till hugg, speciellt de större individerna. Det varierar rejält vilket bete de vill ha för dagen och hur de skall fiskas på bästa möjliga sätt.

Idag var det utan tvekan spinnare som gällde och speciellt en Vibrax i rött och svart i storlek 4. Jag testade även med poppers eftersom jag gärna skulle vilja ta någon stor på detta bete men det gav inget alls. Även de annars så säkra jiggarna ignorerades av de lite större abborrarna. Tidigare gånger har det varit precis tvärtom att jiggarna gett de största medan spinnare mest resulterat i småabborrar.

Att fiska efter storabborre är många gånger en riktig utmaning då det gäller att vara flexibel i sitt tänkande och inte låsa sig fast i tron att samma bete/ metod alltid fungerar. Visst ibland vid precis rätt tillfälle verkar val av bete inte spela någon roll alls men dessa dagar är tyvärr alltför få till antalet.

Kul med en finare abborre och att man spräckt kilos gränsen för året. Men än är jag inte nöjd och hoppas kunna dra några till innan sommaren är till ända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar