onsdag 17 augusti 2011

Korta huggperioder gav fina abborrar

Förra helgen gav jag mig ut på jakt efter de större abborrarna i en sjö som jag känner till rätt så bra vid det här laget. Ändå är det sannerligen inte det lättaste att få de stora abborrarna i sjön som endast uppträder på relativt små ytor av hela sjön. Dessutom så har det i år varit helt dött på det stället som gav bäst förra året. En av anledningarna är att betesfisken i år har varit betydligt mer utspridd mot vad det brukar vara vilket gör det ännu svårare. Lägg därtill att sjön håller ett konstant djup av 1,5-2 meter så förstår ni att det inte är det lättaste att hitta dom.

En bra metod dessa gånger är trolling vilket jag nu börjar få en del rutin på vad det gäller abborre i alla fall. Tyvärr hade vattentemperaturen rasat från 21,5 grader till under 15 på en vecka vilket inte är det optimalaste precis då vi vet att abborren är en fisk som älskar värmen.

Det som däremot talade för abborren var månståndet. Ja jag vet att många inte tror speciellt mycket på att det kan spela in på fisket men då jag förra vintern höll på att sammanställa statistik på mina större gäddor så tvärkollade jag även på några abborrar och fann genast att i några vatten fanns ett samband mellan tiden kring fullmåne och fångst av stora abborrar. Finner det hela så talande att jag har svårt att inte tro på det och då ska ni veta att jag i grunden var rätt skeptisk till att månen verkligen kan påverka fiskarnas hugglust. Jag lär med tiden komma tillbaka till detta ämne, var så säker.

Åter till fisket. Dagsfisket gick hyfsat med en och annan skaplig fisk men det var under kvällen som den största abborren kom upp.

970 gram (2) (k) 

Helgens största, 970 gram och 41 centimeter.

Jag hittade faktiskt ett intressant ställe i sjön där jag fick i princip alla de lite större abborrarna vilket känns lovande inför kommanden fisken. Däremot upplevde jag att abborrarna inte var riktigt på taget totalt sett och att dess huggperioder var väldigt korta. Inte såg man heller några tecken på jagande rovfisk trots stundtals spegelblank vattenyta. Men får vara nöjd att jag envist nötte på och blev tillslut 5 abborrar mellan 5-7 hekto plus då den på 970 gram.

I går kväll var jag så tillbaka och satsade åter igen på trollingfiske runt de heta området från förra gången. Första två timmarna blev det bara några smågäddor samt två “miniborrar”. Men under en hektiskt kvart händer precis allting innan det åter dör ut sista timmen.

Denna heta kvart inleds med att jag får på en liten gädda men halvvägs in så ser jag att det är en fisk bakom som också är intresserad av vobblern eller kanske rent av gäddan. Nåja jag släpper löslina för att se vad som händer, drar lite i linan och ser att det är flera fiskar kring vobblern och gäddan. Tillslut vevar jag in vobblern och ser att gäddan då är utbytt mot en abborre. Hur gick detta till måntro? Abborren väger bra precis 700 gram.

Bara någon minut senare får jag dubbelhugg, först kan jag landa denna abborre på 890 gram.

890 gram (k)

En av två fina abborrar som högg på samma gång.

Även den andra abborren känns fin men lossnar alldelens vid båten. Uppskattad vikt, runt 9 hekto. Nästa runda hugger det på exakt samma fläck vilket jag kan se på min gps. Med detsamma kan jag ana att det är en finare abborre för den stångas rejält mot botten innan den kommer upp till vattenytan. Första intrycket är att den kan vara riktigt stor för den är ruggigt bred och påminner nästan mer om en id än abborre i formen. Tyvärr saknar den rätta längden för att nå upp till några riktigt imponerande siffror men hur som helst en fin abborre och årets största för min del.

1150 g - 42 cm (k)

1150 gram – 42 centimeter.

Sammantaget känns det  kul med lite abborrfiske så här i slutet av sommaren. Önskar dock bara att jag kommit igång lite tidigare för nu känns det som att hösten står och knackar på dörren.

3 kommentarer:

  1. Förhoppningsvis tar jag mig ut på lite abborrjakt i helgen. Blir till att köra flötestrolling efter de stora pjäserna. Skitfiske! :)

    SvaraRadera
  2. Tack Markus! Blir intressant att se om du får någon större abborre. Är själv lite sugen på flötestrolling, har inte blivit det ännu detta år.

    skitfiske!

    / Mats

    SvaraRadera