torsdag 29 september 2011

Motvind

Nä september månad går inte till historien direkt när det gäller mitt fiske. Började ju skapligt med några fina abborrar men sedan har det gått mest utför. Inte direkt för att fisket varit dåligt utan för att jag inte kommit mig ut av olika orsaker. Mycket jobb, regnande, blåst och dimma har satt käppar i hjulet och igår pajade ryggen totalt. Ungefär likadant har det sett ut för Krister som inte fiskat något alls sedan vårat förra gösfiske i augusti.  Men så under förra helgen kom vi ut på ett gemensamt pass.

Målet var faktiskt gös. Kanske inte det optimalaste då vattentempen nu fallit till strax under 10 grader men samtidigt en extra utmaning om man skulle lyckas. Resultatet blev visserligen 2 gösar men inte några större bitar utan fiskar på strax under 2 kilo. Förhoppningarna var inte heller alltför stora och vi fiskade inte heller lika hårt och målmedvetet som vi kan göra då tiden känns rätt, istället blev det en del rekande som förhoppningsvis kan leda till något i framtiden.

Planen var faktiskt att fiska gädda idag och på lördag men det blir inget av detta då ryggen min är allt annat än bra. Nästa vecka kommer vi in i oktober och vädret blir ju allt mer osäkert för varje vecka som går så vete fasen om det blir så mycket mer fiskande i öppet vatten detta år. Och så allt detta regnande som mer eller mindre förstört fisket på flera platser. Nej ingen bra höst med andra ord och rent allmänt verkar det rätt tunnsått med goda fiskerapporter i både Norr och Västerbotten. Den stora höstgäddan känns med andra ord långt borta fast först och främst gäller det för mig att komma mig ut på något gäddfiske, för snart är det försent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar