torsdag 14 november 2019

4 b. Rullar och ismete

* 4. UTRUSTNINGEN *

Haspelrulle eller multirulle?
Rullen är en viktig del av utrustningen såtillvida att slirbromsen är pålitlig och fungerar som den skall. Både haspel och multirullar fungera till ismete. Själv föredrar jag dock multirullar eftersom jag tycker att de känns lite robustare samt klarar kyla bättre. Fiskar man med haspelrullar så rekommenderar jag att använda de med baitrunner funktion.

Räkneverksrullar och ismete
Allt fler ismeteentusiaster har börjat upptäcka fördelarna med räkneverk på rullarna. Speciellt de som fiskar på större djup och pelagiskt har stor nytta av dessa rullar. Fördelarna med räkneverksrullarna är flera, här nedan har jag samlat de fördelar jag hittat.

Sänk betet till botten, nollställ räkneverket, veva upp betet till önskat fiskedjup. Nu vet man exakt hur högt ovanför botten betet fiskar. Bra att göra när man fiskar närmare botten.

Andra alternativet som kommer bäst till sin rätt då man fiskar i vattnets mellanskikt (pelagiskt) är att nollställa räkneverket innan man sänker ned betet till önskat fiskedjup. Nu vet man exakt hur djupt under isen betet är.

Hugger en fisk pelagiskt och du missar den kan du snabbt presentera betet på exakt samma djup som tidigare.

Man ser hur mycket lina som är ute, vilket innebär att du har exakt koll på vilka djup dina beten befinner sig på. Hittar du ett djup som resulterar i många hugg kan du sedan snabbt, smidigt och med precision ändra de andra spöna till exakt samma djup.

Jag ser även en slags mental fördel med att veta det exakta djupet, speciellt då man fiskar pelagiskt. Har man lyckas extra bra på ett djup har man det sedan i bakhuvudet till nästa gång man besöker platsen. Speciellt om förhållanden som väder, snötjocklek, årstid o.s.v. påminner om varandra kan det vara till fördel. Sedan är det alltid bra att tro på det man gör vilket innebär att både motivationen och tålamodet får sig en kick framåt vilket i förlängningen kan leda till fler fiskar.

Ett smidigt och enkelt sätt att loda djupet på.

När man är på plats vid hålet efter det att en gädda huggit kan man se exakt hur mycket lina den dragit ut med. Bra att veta när man skall göra mothugg, är mycket lina krävs ofta ett hårdare mothugg.


Tips! Använd dina räkneverksrullar både vid trolling samt ismete. Vill man använda flätlina vid trolling och nylonlina vid ismete kan man lösa detta genom att helt enkelt bara skarva på ca 30-50 meter nylonlina på flätlinan.

Test av Daiwas räkneverksrulle, accudept plus 27 LC
För snart 10 år sedan skaffade jag mig fyra av dessa rullar. Tanken med köpet var att kunna använda dem vid både ismete och trolling. Rullarna skulle inte heller vara för stora och klumpiga men samtidigt nog starka och pålitliga att klara de riktiga stora fiskarna. Hur har de då klarat mina krav? Mycket bra skulle jag säga och mitt betyg blir därför högt. Jag anser att rullarna uppfyller mina krav och ser nu de som en viktig del i min gäddfiskeutrustning.

Att de klarar både kyla och stora gäddor har de redan bevisat flertalet gånger. Under ismete har rullarna hittills varit med om flertalet storgäddor och vid samtliga tillfällen har de klarat uppgiften briljant. Jag känner mig därför väldigt trygg med rullarna vilket är nog så viktigt. Även vid trolling har rullarna fungerat prickfritt alla gånger då de satts på prov. Att de idag 10 år efter inköpet fortfarande fungerar prickfritt är viktigt att påpeka. Jämför jag dessa med de lite billigare Okuma Magda rullarna som jag också fiskar med så är det stor kvalitets skillnad. Daiwarullarna är bättre i allt så skulle jag idag köpa nya ismeterullar så är valet enkelt.

Omdömet blir följande:
En pålitlig och slitstark rulle som fungerat prickfritt utan krångel samt även klarat minusgrader utan problem. Ni som funderar på att skaffa er räkneverksrullar som fungerar till både ismete och trolling så kan jag varmt rekommendera Daiwa accudept plus 27 LC. Finns det något negativt att anmärka på? Ja en sak har irriterat mig lite och det är när man har på knarren så löper linan inte ut helt utan motstånd vilket kan få fisken att spotta betet. Därför använder jag inte knarren vid ismete. Tyvärr som de flesta andra räkneverksrullar så räknar man utsläppet i fot istället för i meter vilket jag kan tycka är synd.

Andra omdömen:
TEAM SVEDLUND. Testade två sådan rullar ifjol till stor belåtenhet så nu nu köpte jag två till. Jag är medveten att det är lågprisvarianten av Daiwas LC rullar men det är den absolut bästa rullen i den prisklassen. Mycket prisvärd! Gillar just den här 27 modellen att använda till rigg spöna.

Daiwa accudept plus 27 LC


BESKRIVNING:
Klassisk trollingrulle med räkneverk.
Slimmat rullhus i aluminium och kompositspole.
Utväxling: 5,1:1.
Vikt: 410 gram.
Linkapacitet: ca 255 meter 0,35mm lina.
Finns även en lite större variant av samma rulle (47 LC).
Ca pris 1200 kr. (bästa pris 2019-11-14: 959 kr Söders, 999 kr OFC)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar