torsdag 1 december 2011

Har du koll på när isen växer som bäst?

Jag tror att många lätt gömmer vilka faktorer förutom kyla som gör att isen växer. Förra året hade vi ju som bekant en riktig kall vinter i hela landet. Här i Norrbotten kom vintern med besked i början av november. Just innan kylan satte in kom det ett snöfall vilket gjorde att snön kom samtidigt som isen började lägga sig.

Efter 4-5 kalla dagar och nätter tänkte jag att va fasen nu måste det väl ändå vara hyggliga isar, minst 5-10 cm eller kanske ännu tjockare. Jag drog i väg till mitt tilltänkta fiskevatten och gick försiktigt ut på den snöbeklädda isen. Jag märket snabbt att isen inte kändes tjock då det svajade oroväckande under fötterna. Detta bekräftades då jag borrade. Isen var endast ca 2-3 centimeter och det var bara att bege sig hemåt.

Det man kan få ut av detta är att isen växer oerhört mycket snabbare om den är fri från snö. Ett exempel: Är det i snitt –10 grader under 48 timmars tid och isen är 1 cm växer den till 11,6 cm på två dygn. Är förutsättningarna exakt samma fast det ligger mer än 2 centimeter snö på isen blir isens tjocklek endast 2,3 cm. Tala om skillnad!

Kolla gärna denna sida där man kan göra egna isprognoser: ISPROGNOSEN

Hur ser då isläget ut i Norrbotten för närvarande? Tja inte är det bra precis och betydligt senare än normalt. Min fiskeutrustning är dock i ordning och fiskesuget växer sig allt starkare. Så kanske, kanske  premiärturen börjar närma sig så smått, bara det blir lite kallare vill säga… Och att det inte kommer snö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar