onsdag 13 november 2019

4 a. Ismetespön och mothugg

* 4. Utrustningen *

Ett alltmer växande utbud av ismetespön
Utbudet av spön till ismete har ökat rejält under de senaste åren och numera finns det massor av olika modeller och märken i olika utförande. De flesta spöna håller en längd på ca 120 centimeter och antalet spöringar varierar från 3 till 6. Vissa spön är styvare med bättre ryggrad medan andra är betydligt mjukare i sin aktion. Vilket spö skall man då satsa på? Den frågan har jag inget givet svar på utan jag tror det snarare handlar mer om en individuell känsla om vad som känns rätt. Det viktigaste är att lära känna sina spön väl och veta vad de går för.

Mothugget
Rent generellt kan man se att det numera blir alltmer populärt att välja bort de styvare spöna till förmån för de mer följsamma och mjukare spöna. Själv är jag helt inne på samma linje och har märkt av en hel del fördelar vad det gäller de lite mjukare spöna vilket jag kommer till senare. Nu till själva mothugget och det man skall tänka på. Om en gädda tar lina så krävs det inget speciellt hårt mothugg utan snarare bara att man stramar upp linan, höjer spöet samtidigt som man drar till lite lätt. Ju högre fart fisken har desto försiktigare måste man vara med mothugget och i vissa fall så sträcker jag bara in linan och börjar veva in fisken. Man bör även väga in hur mycket lina som är ute, på kort lina krävs inte samma kraft i mothugget som om gäddan hade dragit ut mycket lina.

Står gäddan still måste man däremot sätta in ett rejälare mothugg och hoppas att den sedan sitter. Helst vill man att gäddan tar lina då man skall göra mothugg. De flesta gångerna det är på det viset så sitter gäddan riktigt bra och är sedan lätt att kroka loss. Värre är det om gäddan står still med betet i käften, då blir det svårare att få till mothugget och det är större risk att gäddan inte sitter. Ett annat dilemma är om den på en gång börjar svälja betet. Då riskerar man att gäddan sväljer betet alltför djupt och blir skadad. När en gädda står still efter att den tagit betet brukar jag oftast dra lite lätt i linan vilket de allra flesta gångerna resulterar att den tar lina och man kan sätta in mothugget. Vissa dagar är gäddorna väldigt försiktiga och spottar betet, dessa gånger kan det istället vara värt att snabbt chansa och sätta in ett snabbt mothugg.

Mjuka eller styva spön?
Vad det gäller ett kraftigare och styvare spö som exempelvis mina första spön som egentligen var rena båtspön så märkte jag snart att jag tappade en del fiskar strax efter jag satt in mothugget. Fisken satt på ett tag för att sedan gå loss, det kändes ofta som att krokarna slets loss från gäddans käft. Anledningen till detta tror jag mig nu ha kommit på spåren. För det första så gjorde jag för hårda mothugg samt att man nog var lite för ivrig många gånger när man kom stormande efter isen vilket fick till följd att gäddorna blev skrämda och fick lite extra fart när jag kom fram till hålet. Att jag sedan hade ett väldigt styvt spö som knappt böjde sig vid mothuggen gjorde effekten extra tydlig och påfrestningen för stor. Jag tror helt enkelt att många gånger slets kroken ut från gäddans käft. Det var heller inte ovanligt att krokarna blev uträtade vilket ytterligare talar för detta.

Med ett mjukare spö tycker jag man får ett mer balanserat mothugg där krokarna lättare trängs in i gäddkäften med förre tappade fiskar som följd. Ett mjukare spö är också till fördel när man har att göra med stora gäddor då man har kort lina ute. Om gäddan då gör en kraftig rusning vilket händer ofta är det lättare att bemästra ett mjukare och smidigare spö än ett kraftigt och styvt. Påfrestningen blir mindre och risken för linbrott eller uträtade krokar minskar. Men det viktigaste är ändå att man lär känna sitt spö, dess för och nackdelar i olika situationer och det gör man ju bara genom att fiska. Sedan är det ju viktigt att registrera det man märker och gärna dokumentera sina erfarenheter efter varje fisketur. Själv föredrar jag att alltid ha med mig spön av lite olika egenskaper. Exempelvis kör jag med större krokar och större betesfisk på de mer styva spöna och mindre betesfisk och krok på de mjukare spöna. Man kan säga att jag till viss grad anpassar mina spön utifrån de beten jag fiskar med.

Att tänka på då man drillar sina fiskar
Ett vanligt nybörjarfel är att man tar fisken alldeles för hårt vilket kan leda till linbrott eller uträtade krokar. Ta det istället lugnt och låt gäddan jobba sig trött. Se till att inte ha slirbromsen för hårt ställd. Detta är extra viktigt i slutskedet av kampen då man har kort lina ute. Något annat som jag sett förekommer är att man har spöet i hålet då man drillar sina fiskar. Detta är något som jag direkt avråder ifrån, speciellt när isen blir lite tjockare. När man gör på det viset har man ju ingen lina mellan isen och spöet. Om linan skulle gå fast i något samtidigt som gäddan gör ett rejält ryck, ja då kan det sluta illa. I bästa fall med en trasig spötopp eller i värsta fall en förlorad storgädda. Håller man sitt spö en bit ovanför hålet får man däremot lite mer spelrum mellan spö och hål, då blir oddsen bättre i fall något oförutsett skulle hända. Personligen tycker jag att man får bäst känsla om man står på knä då man drillar sina större gäddor. Står man upp så känns det som att man är för långt ifrån hålet och man får inte heller den bästa känslan. Vad som är det rätta låter jag vara osagt. Alla har vi våra egna sätt att fiska på men jag tror det är viktigt att man även här tänker på detaljer. Ibland har vi tendens att bli lite blinda, man gör på ett sätt som man vant sig vid utan att tänka på att det kanske finns andra sätt som är bättre.



Här ser vi en rutinerad ismetare Krister Wallmark i slutfasen av landningen av en gädda på ca 5-6 kilo. Med vid hålet syns även en mindre hink med betesfisk samt utryckningsväskan med alla nödvändiga tillbehör i.

Dubbelhugg!
Dubbelhugg är inte speciellt ovanligt då man ismetar men hur skall man agera då det inträffar? Det man bör utgå ifrån är att försöka göra allt man kan för att gäddan inte skall svälja betet djupt. Därför gäller det att vara snabb i både tanke och handling. Beroende på omständigheterna kan man agera lite olika. Det vanligaste är att man krokar ena gäddan, frikopplar rullen och snabbt skyndar sig till nästa spö. Tar upp den fisken och efter att man krokat loss och återutsatt den skyndar sig tillbaka till det första hålet. Är man flera som fiskar så brukar vi göra så att man krokar och drillar den gädda som först hugger. Känner man att det är en mindre gädda ja då får kompisen ta över spöet och man beger sig till det andra. Är det en större gädda så försöker man snabbt ta upp den medan polaren får hålla den i hålet när den väl är landad.

Test av ismetespön
För ett tag sedan skrev jag lite om de ismetespön jag fiskat med genom åren. Här kommer en uppdaterad repris av det inlägget.

NORMARK RED PILKER
Ett av de första spöna ute på marknaden och fortfarande en storsäljare och favorit hos många. (ca pris: 179 sek).

+ Skön aktion när man drillar större fisk.
+ Då detta spö inte är alltför mjukt passar det bra då man kör med större betesfiskar och krokar än normalt.

- Kan i vissa situationer upplevas som lite väl styvt och okänsligt, speciellt vid fiske efter mindre rovfiskar.

Min åsikt: Är ett av mina favoritspön som följt med genom åren. Passar bra till gäddfiske och kommer speciellt till sin rätt då man fiskar med lite större betesfiskar. Dessutom trivs jag med att drilla fisk med detta spö så av dessa anledningar så vill jag gärna ha med mig ett par av dessa spön när jag är ute och jagar större gäddor.

NORMARK YELLOW PILKER
Detta är den vekare versionen av Normarks ismetespön. (ca pris: 179 sek).

+ Passar till de flesta arter man kan ismeta.
+ Passar bra då man använder mindre betesfiskar.

- Har en tendens att gå av lättare än andra liknande spön.
- Gillar inte spöets aktion något vidare.

Min Åsikt: Dessa spön har jag fiskat med en hel del och dragit en hel del fisk på. Jag tycker det är ett helt okej spö men ändå inget favoritspö. Tycker att spöet upplevs som lite ostabilt när man drillar större gäddor.

På något vis upplever jag spöet som lite obalanserat i dessa situationer. Kan tycka att dess toppaktion är för mjukt i förhållande till resten av spöet. Jag använder även dessa spön vid fiske efter abborre och då tillsammans med mindre rullar och klenare grejor. Där tycker jag att spöet kommer mer till sin rätt. Kan tänka mig att detta spö även lämpar sig väl vid fiske efter arter som gös, röding och öring. Men ett stort minus är att spötoppen som har en tendens att gå av väldigt lätt. Har genom åren ismetat med sammanlagt 15 talet spön och tre av dessa har spötoppen gått utav. Alla tre är Normark Yellow Pilker. Dessutom har jag hört av andra fiskare att dessa spön går ut av väldigt lätt. Sammantaget rekommenderar jag inte någon idag att köpa dessa spön, det finns både hållbarare och skönare spön för en billigare penning än detta.


RON THOMPSON SUPERIOR
Då jag började ismeta hösten 2003 beställde jag fyra ismetesett från Berras Sportfiske. Eftersom det på den tiden knappt fanns några speciella ismetespön som det gör idag. Så det fick bli detta spö som egentligen är ett båtspö som enligt min mening är alldelens för styvt och klumpigt.

+ Väldigt stryktåligt.

- Alldelens för styvt för min smak.
- Upplevs som klumpigt och okänsligt

Min åsikt: Nej detta är inget spö jag kan rekommendera till ismete då det är alldelens för klumpigt och styvt enligt min smak. Däremot så är dessa spön enormt stryktåliga och trots många års stundtals hårdhänt hanterande så är de som i nyskick. Men trots dessa brister så visst går det att fiska med dom men skall man köpa nytt så finns det massor av bättre alternativ.

NEW MAGIC 
Köpte dessa 2010. Fanns några år på marknaden sedan verkar dom ha försvunnit.

+ Bra balanserat spö med rejälare ryggrad.
+ Relativt styvt spö som passar bra till fiske med större betesfisk.
+ Trevligt spö att drilla större fisk på.

Min åsikt: Jag har inte lyckats hitta några speciella brister i dessa spön. Om jag skulle likna detta spö med något annat jag fiskat med så är det i så fall Normarks Red Pilker. De har liknande styvhet, aktion och ryggrad.

Ett bra allround spö med tillsynes bra kvalité. Lämpar sig bra till större rovfisk som gädda.


RON THOMPSON MEDITATION – Ett rätt så mjukt spö med 3 spöringar med ett kortare handtag än vad som är normalt på andra liknande spön. (Ca pris: 159 sek). Tyvärr har dessa spön slutat att säljas vilket bara är att beklaga för ett bättre ismetespö än detta har jag ännu inte hittat.

+ Lagom mjukt helt enligt min smak.
+ Följsam och jämn aktion med mycket sköna drillningsegenskaper.

- Skall vara dess handtag som är betydligt kortare än på de flesta andra ismetespön. Själv stör jag mig dock inte på detta.

Min åsikt: Jag köpte ett par av dessa spön 2010 och anledningen var för att jag fastnade för dess aktion som var precis i linje med det jag sökte. Inte för styvt och samtidigt inte alltför vekt och mjukt. Dessa spön har sedan blivit lite av mina turspön då jag fått gäddor på 11,12 kg, 12,1 kg, 12,48 kg samt 12,83 kg. I och med detta fick de samtidigt sättas på prov och jag måste säga att de fungerade förträffligt. Då jag fiskade själv vid bägge tillfällena så fick jag sköta drillningen med en hand på spöet och den andra i hålet. Gäddorna i den klassen är ju inte lätta att leda in i hålet. Därför är det viktigt att ha ett lagom mjukt spö som klarar av när en större gädda vänder vid hålet med kort lina och drar i väg på en långrusning. 

Det gör dessa spön utan problem medan ett för styvt spö skulle kunna göra så att påfrestningen mellan den korta linan och kroken blir alltför stor vilket skulle kunna leda till att spöet går av eller ännu värre att kroken slits från gäddkäften eller att linan går ut av. Just detta moment är det mest kritiska och här kommer ett mjukt spö till sin fulla rätt vilket är viktigt att tänka på. Samtidigt ställer dessa situationer också resten av utrustningen på prov som rulle, tackel och lina så det gäller att vara rätt utrustad då storgäddan hugger, för vad är mer irriterande än när man sumpar en fisk pågrund av att man slarvat med sina grejor. För de som letar ett något mjukare spö med sköna drillningsegenskaper så tycker jag att ni borde prova dessa spön. En fördel när man köper nya spön är att köpa de på butik istället för att beställa på postorder. Då har man chans att känna hur de känns för när det gäller spön handlar det i grunden mycket om eget tycke och smak.




Här ser man tydligt hur mycket mindre själva handtaget är på Ron Thompson meditation än de flesta övriga spöna.

Bilden ovan: Här några av mina spön på bild. Med början nedifrån sett så är det New magic, Ron Thompson meditation, Normark Red pilker samt Normark Yellow pilker.

KUNNAN ICE MIRACLE – MEDIUM – Så här beskrivs detta spö på diverse nätbutiker ”Ett lite mjukare Kunnan Ice Miracle med en härlig helaktion. Fortfarande är spöt 
kraftigt nog för att ge ett bra mothugg. Gösfiskarnas favorit!”

+ Lagomt mjukt
+ Bra helaktion, sköna drillningsegenskaper.

- Inget vad jag kan komma på.

Min åsikt: Köpte två av dessa spön inför 2011 efter att ha läst positiva rapporter på nätet. Redan första passet hade jag turen att få testa spöet rejält då det gick på en 120 centimeters gädda. Det hela slutade lyckligt och spöet klarade uppgiften galant. Efter detta har jag fått flertalet gäddor till och har därför skapat mig en rätt bra bild vad jag tycker om dessa spön. De känns välgjorda rakt igenom, har sköna drillningsegenskaper och en lagom styvhet och aktion. Helt klart är dessa spön ett bra köp och ett av de bättre ismetespön som jag har testat.

WIGGLER HURRICANE – Nicklas Kolbeck har tillsammans med Wiggler designat detta ismetespö. Detta spö är lite längre än de flesta andra ismetespön. Spöt är delbart och mäter 140 cm.

+ Bra krokningsegenskaper
+ Trevligt att drilla fisk på.

- Kan kännas nog så långt i vissa moment

Min åsikt: Jag gillar detta spö. Bra känsla, bra kroknings och sköna drillningsegenskaper. Nackdelen är väl längden. De ryms inte i alla spöbagar och kan i vissa moment upplevas som lite otympliga. Men totalt sett ett gediget ismetespö och gillar man lite längre spön så är detta absolut ett alternativ.

Förvaring och transport av spön
Det finns flera sätt att förvara sina spön både i bilen och ute på isen. Det bästa alternativet är förmodligen att köpa sig en spöbag där man förvarar sina spön. Har man gått om plats i bilen kan man även sätta spöna lösa i bagageutrymmet. Är man väldigt rädd om sina grejor så är givetvis en spöbag att rekommendera men inget måste i mina ögon. Ismetespön har jag märkt är väldigt stryktåliga och trots en många gånger omild behandling från min sida har jag aldrig lyckas förstöra något under transporten. Skulle det nu inträffa så känns det inte som någon större katastrof då de är förhållandevis billiga jämfört med andra fiskespön.



D.A.M:s spöbag använder jag mig av. Den har 4 fack och rymmer 8 spön utan problem. 

En annan fråga är om man skall ha sina spön färdigriggade eller inte. Det bästa om man vill ha grejorna i topp är att rigga sina spön på plats. Tacklen gör man hemma i förväg och förvarar dom sen i en riggbin. Själv har jag dock alltid mina spön färdigriggade i en spöbag. Anledningen är väl att det känns som en smidigare och enklare lösning som även sparar tid. Men det finns faktiskt en del risker med detta vilket man måste tänka på. Viktigt är att se till att spöna inte trasslar in sig i varandra vilket förutom trassel även kan ge skador på linor och krokar. Ha som en god regel att alltid kolla linor och krokar innan man sänker ner betet i vattnet. Hittar man skador på linan eller annat fel i utrustningen så fixa till det på direkten. Att chansa lönar sig aldrig i längden och hur kul är det att tappa en stor fisk på grund av slarv…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar