lördag 31 december 2011

Tankar och målsättningar inför 2012

Tyvärr har jag nu hamnat i en djupare fiskesvacka som jag hoppas komma mig ut ifrån så snart som möjligt. Förhoppningen var att komma igång med ismetet så fort isarna bar men i år var det inte kylan utan värmen som satte käppar i hjulen. Det har varit oerhört milt senaste månaderna plus att det kommit en del nederbörd bestående av både regn och snö. Det kom givetvis även snö just som isen hade lagt sig vilket var det värsta tänkbara. Men, men nog blir det hållbara isar i Norrbotten i vinter också men de kommer bara betydligt senare än vanligt.

Sneglar man framåt i tiden så känns det som att det kan bli ett intressant år man har framför sig. Jag har sedan en tid tillbaka börjat planera och sätta upp lite mål med mitt fiskande 2012 vilket jag också brukar göra inför varje nytt år.

Lite tankar om isfisket

I dagsläget har jag satt upp mina mål inför isfisket vilket är fyra till antalet. Hur de ser ut tänker jag för ovanlighetens skull inte skriva här på bloggen. En av anledningarna är att jag idag inte vet hur mycket tid jag kommer lägga på fisket framöver. Jag är tyvärr inte längre den typen som bara far ut och fiskar per automatik utan istället måste den rätta känslan infinna sig. Den känslan är i nuläget en bit bort men jag hoppas att den snart skall komma på plats igen.

Ett annat dilemma är vilka arter jag skall lägga fokus på under vinterhalvåret. Men som sagt jag har satt mina mål och för att kunna klara dessa vet jag att det krävs både hårt jobb och en del tur. Planer och strategier till detta finns i huvudet men frågan är bara om jag är beredd att lägga ner den tid som krävs.

Tankar om fisket i öppet vatten

Fisket i öppet vatten känns aningen lättare på något sätt och där blir ett av målen är att ta en gädda över 10 kilo. Förmodligen blir det även en hel del gös och abborrfiske under sommarhalvåret samt kanske någon satsning efter någon annan art. De senaste två åren har gått lite i gäddans och nu i år gösens tecken, kanske är det dags för någon annan art under 2012?

solnedgång (k) solnedgång (k2)

Ibland kan det vara på sin plats att släppa lite fokus på själva fisket och insupa atmosfären runt om. Här bilder från en liten sjö i Norrbotten, klockan är runt midnatt dagen före midsommarafton.

Skall jag vara ärlig så skulle både en riktigt stor abborre eller lake sitta väldigt fint. Drömfångsten skulle nog ändå vara en abborre över 1,6 kilo från mitt lilla hemmavatten. En utmaning som jag ser som oerhört svår men samtidigt inte helt omöjlig att klara. Skall jag se realistiskt på saken skulle nog chansen till att ta en storabborre över reggvikten vara klart större om man fiskade i en rad andra vatten som jag känner till fast då skulle känslan vara långt ifrån detsamma.

Andra tankar och funderingar runt mitt fiske

Jag antar att upplägget på mina fisketurer kommer se ut ungefär som de gjort de senaste två åren. Det innebär att jag kommer varva mellan målinriktat specimenfiske och fiske av mer nöjes karaktär där naturupplevelsen väger minst lika tungt som själva fisket. Som jag skrivit om tidigare så har mitt specimenfiske legat lite i dvala en tid för att vakna till liv under sommaren 2009. Nu är det framförallt predatorfiske efter gädda, gös och abborre som lockar. Under mina satsningar på 90 talet var det istället mete efter fiskar som id, braxen och lake som det var fokus på.

Jag har alltid gillat att fiska i vatten där få fiskar än att hatta runt på kända ställen där fisketrycket redan är stort. Anledningarna till detta är flera. För det första tycker jag känslan att fiska i ett outforskat vatten är något speciellt. Man vet inte riktigt vad som väntar en och skulle man också lyckas med sitt fiske ja då blir känslan än bättre. En annan är att du får fiska mera ostört utan konkurrens från andra fiskare vilket innebär att förutsättningarna blir betydligt bättre om man lyckas hitta rätt. Samtidigt kan det vara svårt att lyckas samt att man får lägga ner en hel del tid på det hela. Personligen ser jag det som en utmaning att söka efter nya heta vatten där man nästan är beredd att göra vad som helst för att lyckas. Man måste nog allt vara lite ”fiskeskadad” för att orka med detta många gånger hårda jobb.

Sedan tycker jag också att vill man utvecklas som fiskare så bör man också själv kunna hitta nya vatten, utveckla sina fiskemetoder och lära sig så mycket som möjligt om sitt vatten på egen hand. Själv kan jag faktiskt många gånger hellre utforska ett vatten helt på egen hand eller tillsammans med någon kompis istället för att ta genvägen och fråga någon annan fiskare som man vet fiskat i samma vatten längre tid än man själv gjort.

Slutligen hoppas jag att 2012 blir ett bra fiskeår för mig och alla andra som läser detta inlägg. Att man får uppleva en rad nya positiva upplevelser ute vid vattnet som man kommer minnas resten av livet.

GOTT NYTT ÅR… / Mats

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar