söndag 17 november 2019

4 d. Krokar och sänken

* 4. UTRUSTNINGEN *

Tumma inte på kvalitén
När det gäller krokar så har jag lärt mig en sak och det är att man skall satsa på kvalité före pris. En krok måste både vara vass och stark. Krokar som inte är nog vassa, eller krokar som lätt går av eller bli uträtade är inte att tänka på. Egentligen skall man vara noga med krokvalet vilken art man än fiskar efter men gäddan är ju en stor fisk och då blir ju påfrestningarna på kroken än större och kvalitén blir således desto viktigare. 

Jag har testat flera olika märken genom åren, både bra och dåliga men rätt snabbt fastnade jag för Owners ST-36 BC. Dessa krokar uppfyller mina krav och aldrig har jag tappat någon fisk p.g.a. krokarna svikit. Savage gear y-treble är en annan krok som jag använder numera, den är i princip identisk med Owners fast den kostar betydligt mindre. Det finns säkert flertalet andra märken som säljer schyssta krokar. Idag finns det klart fler bra alternativ att välja emellan än hur det såg ut för 10-15 år sedan.
Owner st36bc
Här är två bra alternativ som jag själv har fiskat med genom åren. Bägge dessa krokar har hittills aldrig gjort mig besviken.

Välj krokstorlek utifrån betesfiskens storlek
En tumregel är att välja krokstorlek utifrån betesfiskens storlek. En större krok ger betesfisken sämre rörelser och riskerar att ge gäddan värre krokskador. Många gånger vinner man att gå ner ett snäpp i storlek och krokningarna sitter ändå tillsynes lika bra. När det gäller tvåkrokstackel använder mig mestadels av krokar i storlek 4 då jag fiskar med medelstora beten. Större beten blir storlek 2 bli aktuellt. Fiskar jag med lite större betesfiskar och använder enkrokstackel går jag upp i storlek till 1.0 som standard.

Kan cirkelkrok vara någonting att testa? Själv har jag ännu inte testat men finns faktiskt de som med framgång använder cirkelkrok till just ismete efter gädda. Jag får återkomma mer kring detta när jag testat det själv.

Sänken
När man ismetar är det vanligt att man använder ett sänke för att lättare få ner betet till önskat djup. Det finns olika typer av sänken som alla fungerar mer eller mindre bra. Vanligast är de runda kulsänkena och de mer långsmala blysänkena. Vikten på sänket styrs av flera faktorer så en fördel är att vara utrustad med sänken allt från 5 gram till i vissa fall 50 gram. Fiskar man i ett vatten där det är strömsatt och djupt fodras det givetvis mer tyngd än om man fiskar grunt i en sjö. Ett hårt blyat bete ger fisken även mindre rörelsefrihet vilket kan vara rätt medicin de dagar gäddorna är extra försiktiga. Det motsatta är då att fiska med riktigt lätta sänken eller inget alls vilket ger betesfisken bättre rörelse och lockar de aktiva gäddorna till hugg. Genom att flytta sänkets placering på linan kan man justera det hela ytterligare, men mer om detta finner du i ett kommande inlägg där vi går igenom olika typer av tackel.

D303-730r_1gummi pärlor
Kulbly är populära att använda och fungerar bra. För att inte riskera skada knuten på linan kan man sätta en gummi pärla mellan sänket och knuten.


Beteslås med ett päronsänke i. Väldigt smidigt och enkelt. Lätt att byta vikt på blyet om man skulle vilja göra det.

Man kan antingen fiska sänket glidande direkt på linan eller så fast i ett beteslås ovanför tacklet. Med ett fast sänke sjunker inte blyet till botten vid hugg som det gör med ett glidande. Med ett fast sänke kan du lättare och smidigare byta ut det mot ett lättare och tyngre om det skulle behövas. Jag har fiskat med bägge alternativen och tycker att båda fungerar bra. Har inte märkt att något av alternativen skulle göra gäddorna mindre misstänksamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar