torsdag 2 februari 2012

4 i. Ekolod och ismete

* 4. Utrustningen *

Ekolodets fördelar

Det är inte bara i öppet vatten och från båt som ett ekolod kan komma till användning. Även för isfiskaren kan det många gånger vara ett bra hjälpmedel och då speciellt när man utforskar nya vatten eller fiskar pelagiskt. Med ett ekolod kan man dels kolla djupet på ett snabbt och smidigt sätt men även se vilken typ av botten det är. Letar man efter branter, grund, stengrynnor eller områden med speciell botten är ekolodet en viktig del i utrustningen.

När det gäller det pelagiska fisket ute på djupare vatten är ytorna oftast stora och då kan det vara bra att veta var stimmen av betesfisk håller till för dagen. Det är även viktigt att veta på vilket djup dessa stim befinner sig så man vet vilket djup man bör fiska på. Det kan också vara roligt att sätta ner ekolodet bredvid ett hål och sedan titta vad som händer. Har man tur kan man se hur ett stort eko stiger mot betet vilket garanterat höjer pulsen en del.

Olika typer av ekolod

Vilket ekolod skall man då välja? Det finns flera typer av ekolod och vad som är bäst är svårt att svara på men det finns ändå en del att tänka på. De såkallade handloden är en variant. Dessa kan mäta djupet direkt genom isen vilket låter som ett enkelt och smidigt sätt. Tyvärr fungerar detta sämre i praktiken än i teorin. När isen är snöfri och tunnare än ett par decimeter går det oftast bra men sedan blir det problem att få lodet att fungera som det skall.

Handekolod

Här en av de vanligaste handloden.

Dessa handlod sägs även kunna se ekon från fisk men efter vad jag hört är jag skeptiskt att man kan lita fullt ut på det man ser. Annars finns det speciella ekolod anpassad för isfiske då man använder sig av en givare som man sätter ner i hålet. Ett tredje alternativ är om man har ett portabelt ekolod som man lätt kan anpassa till isfisket.

Mitt egna ekolod

Själv har jag valt att använda mig av ett portabelt ekolod som jag byggt om en del. Själva ställningen har jag enkelt byggt av hårda plaströr som jag byggt ett kors av. Längst röret har sedan tejpat fast kabeln liksom själva givaren längst ner på röret. Med eltejp sitter det mycket bra. Jag tycker att det hela fungerar mycket bra samtidigt som det inte heller tar speciellt mycket plats.

Ekolod till isfisket

Mitt hemmabygge ser ut på detta sätt.

Hemmabygge Hemmabygge (2)

Denna fina lösning kommer från bloggen NoFx Vertikal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar