tisdag 7 februari 2012

4 j. GPS – Ett hjälpmedel jag inte vill vara utan

* 4. Utrustningen *

Ett annat tekniskt hjälpmedel förutom ekolodet som känns minst lika vikigt är en handburen gps. Med denna kan man markera ut sina heta favoritställen så att man snabbt och enkelt hittar tillbaka dit nästa gång. De lite nyare gps:arna är väldigt noggranna och felmarginalerna är väldigt små. Med en gps kan du lagra positioner som annars skulle vara i princip omöjliga att hitta tillbaka till. Det kan vara allt från grynnor, grund, branter till djuphål, risvasar, stora stenar, sjunkna träd eller något annat avvikande i bottenstrukturen.

min gps

Har haft denna GPS i  drygt 6 år och den är en ständig följeslagare både i skogen och ute på sjön. Har även köpt till en detaljrik karta.

En annan rolig grej är att man kan föra över sina positioner till kartor som man sedan kan skriva ut. Så med åren har man samlat på sig ett antal intressanta positioner som jag inte skulle vilja vara utan idag.

En annan fördel är att man kan markera ut exakt de platser man fått sina största fiskar eller områden som gett många hugg. Ett exempel från förra vintern var då jag fiskade flertalet pass i ett och samma vatten. Jag borrade totalt flertalet hål inom ett större område men de tre största gäddorna samt de flesta fiskarna fick jag på två mindre begränsade ytor. På en yta av ca 70 % av området blev det inte ett endaste hugg. Hade jag inte haft mina positioner inlagrade i gps:en hade jag knappast hittat rätt under alla pass.

Att reka sina tilltänkta vintervatten redan i förväg under sommaren är något som kan vara värt att tänka på. Då kan man med hjälp av ekolod och gps hitta små intressanta ”spots” som man sedan kan återkomma till vintertid. En gps kan med tiden bli en mycket viktig del av fiskeutrustningen där man lagrat massvis av värdefull information. Man skall också komma ihåg att det sällan är en slump om en plats en gång levererat stor fisk eller svarat för ett bra fiske. Återkommer man dit rätt tid då förutsättningarna är likartade kan man räkna med fler bra fisken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar