torsdag 9 februari 2012

4 k. Väga, mäta, fota och filma dina gäddor…

* 4 Utrustningen * 

Många fiskare finner det intressant att dokumentera sina större fiskar. Man kanske vill väga, mäta eller fotografera sin fångst vilket faktiskt kräver en del av fiskaren. Vad det gäller vägning av gäddor och hur man kan göra detta har jag redan detaljerat beskrivit (se kapitlet om återutsättning av gäddor). Därför hoppar jag över det och istället kommer vi fokusera på själva utrustningen i detta fall vågen. Däremot kommer vi titta lite närmare på andra moment som mätning av gäddor, fotografering samt filmning.

Vi tittar på vågar

En bra och pålitlig våg är något man definitivt skall satsa på. Köp inte de billigaste vågarna eller de med en alltför grovskalig och svårläst gradering. Dessa är ofta opålitliga och håller dålig kvalité. Det finns både digitalvågar och fjädervågar som är bra. Själv ser jag till att ha med mig både digitalvåg och fjädervåg då jag är ute och ismetar. Fjädervågen kan vara bra att ha ifall den digitala skulle strula. Kom ihåg att alla vågar med tiden kan börja väga fel så därför är det är viktigt att kontrollera sina vågar med jämna mellanrum. En seriös fiskare håller koll på sina vågar så de väger rätt, annars riskerar man att lura både sig själv och sin omgivning.

vågar

Själv använder jag mig av dessa vågar av märket Samson. Är nöjd med dessa och skulle den elektriska vågen strula så har jag fjädervågarna.

Den elektriska samt en av fjädervågarna väger upp till 25 kilo medan en fjädervåg väger upp till 2 kilo. Anledningen att den hänger med är i fall man skulle få någon större abborre som bonusfångst.

Utbudet av vågar är idag rätt stort och de digitala varianterna har genom åren blivit både billigare och bättre än vad de tidigare var. Jag tycker att man skall använda någon av de vågar som blivit godkända av Sportfiskarna. Med dessa kan man dessutom storfiskregistrera sina fiskar om de skulle vara nog stora. Sedan är dessa vågar ett bevis på att de håller bra kvalité och väger rätt. Istället för att skriva mera länkar jag till Sportfiskarnas sida där det finns en utmärkt artikel gällande godkända vågar.

Ett varningens finger höjer jag till den enda lipgripen med inbyggd våg som fått godkänt. Denna har jag skrivit om tidigare och förutom att den inte går att lita på så vägde även mitt exemplar fel. Däremot har en kompis en likadan som väger rätt så verkar som att det kan variera mellan exemplaren.

Lipgrip

Att köpa denna var som att kasta 800 spänn i sjön…

Att mäta fisken

Att mäta sina fiskar är väl ändå inte så svårt? Nej men det finns faktiskt en del att tänka på här. Själv använder jag mig av ett måttband som jag mäter från fiskens nosspets rakt nedåt tills jag når stjärtfenans slut. Innan man mäter fisken skall man vika in stjärtfenan vilket faktiskt kan göra någon extra centimeter. Det är också viktigt att fisken ligger någorlunda plant för annars kan det bli helt fel.

Mäta fisk

Så här mäter man bredd, längd samt omkretsen.

Det finns även gäddmattor med längdskala som man enkelt kan mäta sina fiskar på. Att tänka på här är att mattan inte alltid är helt rak, speciellt om det är minusgrader. Så vill man vara helt säker på fiskens rätta längd tycker jag man skall använda sig av ett måttband.

Att fota fisken

Många sportfiskare fotar sina större fiskar vilket dels ger ett visuellt minne av sin storfångst men även ett bildbevis om någon skulle tvivla på det man säger. Jag är absolut ingen expert gällande fotografering men några saker har jag märkt. Ofta vill man fota fisken nedåt för att undvika att få med bakgrunden. Problemet blir många gånger att fisken ser mindre ut än om man fotar den rakt fram ifrån. Det är svårt att exakt säga hur man skall posera med fisken för att nå bästa resultat men vill man få fisken att se stor ut kan man gärna hålla fram den en bit från kroppen samt ta bilden rätt nära. En annan aspekt är hur fisken ser ut, en riktigt fet gädda bör man ta rakt fram ifrån medan en rejält nackbred fisk kanske passar bättre att ta uppifrån så man får med en bit av ryggen.

Ljuset är en annan sak man bör ha koll på, att fota rakt mot solen skall man helst undvika. Är man flera så sköter ju kompisen kameran men är man själv ja då får man ordna det hela själv. Många moderna kameror har en självutlösare man kan använda av. Vissa kan man även sköta genom en fjärkontroll. Själv har jag löst det hela genom att ställa in kameran på 10 sekunders fördröjning och sedan placera den mitt på min pimpelskrylla. Därefter tar jag upp gäddan från gäddmattan, ställer mig på knä med gäddan en meter från skryllan och tittar mot kameran.

Resultatet har hittills blivit bra och oftast har det räckt med en bild. En tanke jag har är att bygga mig en speciell ställning som är teleskopiskt så man lätt kan reglera höjden vilket gör att den både kan passa i båtar och på isen. Problemet som jag ser det är att få det hela nog stabilt. Sitter någon inne med en bra lösning så skulle det vara intressant att ta del av den.

Att filma sina fiskepass

Det kan vara riktigt kul att spela in fiskefilmer och idag är det fullt möjligt. Med hjälp av en vanlig kamera eller en mobiltelefon kan man få filmklipp med hyfsad kvalité fast allra bäst blir det men en videokamera. Själv har jag en videokamera men tyvärr har det inte blivit av att filma så mycket ännu.

Största anledningen är nog att jag fiskar mest själv eller med någon kompis. För att koncentrera sig på filmningen fullt ut krävs det att man är fler än två stycken. Är man bara två vill man ju vara behjälplig om det skulle behövas och att filma och håva en fisk samtidigt är nog inte det lättaste. Vad det gäller ismete så tycker jag man skall hjälpas åt vid både återutsättning och dokumentering. Med andra ord, jag vill inte riskera att mista eller skada fiskar på grund av filmningen. Är man däremot flera som fiskar samtidigt har man verkligen läge att göra en fiskefilm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar