onsdag 14 mars 2012

Årets första men knappast den största…

Jag har senaste tiden grubblat lite på hur isarna egentligen ser ut och idag gjorde jag ett testfiske där huvudmålet var att just kolla isarnas kvalité samt fiska upp levande betesfisk.

Vädret kunde knappast varit bättre, strålande solsken från en klarblå himmel men ur fiskesynpunkt gillar jag faktiskt mer växlande väder med inslag av solsken. Vinden var även från nordväst vilket oftast inte är den bästa vinden när det gäller fiske. Medans jag skulle pimpla upp mina mörtar så satte jag ut några spön för gädda och det dröjde inte lång stund förrän dagens första och enda napp kom.

Upp kom en skaplig gädda på en bit över 5 kilo. Mörtfisket gick riktigt dåligt, trots massor av borrande och nötande så blev det endast 3 mörtar och inte en endaste abborre kom upp. Nej riktigt segt var ordet. Därför ställs morgondagens planerade gäddfiske in, istället får jag grubbla på hur jag skall hitta levande mört. Känns lite långt att behöva åka till mina säkra mörtvatten som ligger drygt 10 mil från där jag numera bor.

Årets första

Årets första och gissningsvis inte sista…

Alternativet är att köra med dött agn men det känns inte så hett i de vatten där jag ämnar fiska i. Nej eventuellt blir det att testa ett nytt potentiellt mörtvatten som jag hört om, förhoppningsvis ett sådant vatten där man fyller en hink på en halvtimme.

Dagens positiva överraskning var annars isarna som var hårda och fina och betydligt mindre snöfyllda än jag trodde. Däremot är tjockleken tunnare än normalt så vi kan nog räkna med en tidig islossning senare i vår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar