tisdag 12 november 2019

Guide till min artikelserie om Ismete efter gädda

Denna artikelserie bestående av 32 delar skrev jag 2011 - 2012. Efter ca 5 år hösten 2016 gick jag igenom hela artikelserien på nytt för att sedan bygga på med nytt material och statistik. Under 2016 och 2017 kommer därför flertalet artiklar publiceras på nytt. Tanken är att sedan uppdatera olika delar med jämna mellanrum då det finns något nytt att tillföra. 

Min ambition har varit att täcka upp det mesta inom ämnet så att nybörjaren liksom den mer erfarne ismetaren kan hitta något intressant. Jag har vävt in mina egna erfarenheter med statisk samt tagit en del tips utifrån för att få det hela än mer täckande.

Jag vill passa på att tacka alla för den positiva responsen jag fått av denna artikelserie. Alltid kul att få positiv feedback men som jag skrivit tidigare så tar jag även emot förslag på att göra det hela ännu bättre eller få med saker som jag missat…

* Nyligen uppdaterade eller nya inlägg har jag markerat med RÖD text.

1. INLEDNING
Ismete – Ett fiskesätt som blir allt populärare
Vad är det som gör detta fiskesätt så effektivt?

2. ISMETE I TEORIN OCH PRAKTIKEN

a) AKTIVT ELLER STATISKT?
Fördelarna med ett aktivt fiske
Nackdelar med aktivt fiske samt det statiska fiskets fördelar
Uppträd försiktigt på isen – Det tjänar du på i längden

b) VILKA PLATSER OCH DJUP SKALL MAN FISKA PÅ?
Vilka faktorer styr gäddans val av plats?
De första isarna
Viktigt att lära känna sitt vatten väl
Borra dig från land och utåt
Bottennära eller pelagiskt?
Vintern
Våren

c) VAD GÖR DIG TILL EN BRA ISMETARE?
Tro på det du gör och ha tålamod
Prova dig fram och var flexibel i ditt sökande
Dokumentera och reflektera över ditt fiske
Ismetet i praktiken – Lås inte upp dig på ett enda fiskesätt

d) ISMETE – KNAPPAST ETT FISKE FÖR DEN LATE
Latmans fiske eller inte?
Se till att ha spöna under uppsikt
Håll ordning på dina prylar

e) YTTRE FÖRUTSÄTTNINGAR (Del 1) - VÄDER, VIND, LUFTTRYCK M.M .
Mitt bästa fiskeväder styrs efter rådande ljusförhållanden och årstid
Första isarna vintern. vårvintern och våren
Kan vinden påverka fiskeresultatet?
Lufttryckets betydelse
Växlande vattenstånd, "sjungande" knakande isar
Snörika, snöfattiga, snöfria isar

Månens påverkan/ betydelse för fisket
Skillnader mellan isfisket och fisket i öppet vatten
Mina tio bästa ismetepass ger vissa svar
Vi tittar på de allra största gäddorna
Skillnader mellan olika typer av vatten
Slutfrågor - Påverkar månfaserna fisket? Kan/bör man planera sitt fiske utifrån månfaserna?
Statistikens faror och brister
Se månfaserna bara som en del i det hela
Diagram, tabeller

f) GÄDDANS HUGGTIDER
Hugg perioderna varierar efter årstiden
Lär dig gäddornas aktivitetsperioder i de vatten du fiskar i
Statistik från ett av mina fiskevatten

g) GÄDDORNAS KONDITION UNDER ISFISKESÄSONGEN
Vi jämför gäddornas kondition under hela året. (Sommarfisket kontra isfisket)
Skillnader mellan olika vatten
Hur ser konditionen ut under hela ismetesäsongen?
Konditionen försämras med ökad längd.
Konditionen kan variera rejält i vissa vatten
Konditionens betydelse för gäddfiskaren - Fokus på längd eller vikt?
Så här kan man räkna ut gäddornas kondition

h) MED FOKUS PÅ DE STORA GÄDDORNA
Vad räknas som en stor gädda?
Olika typer av storgäddsvatten.
Genvägar för att hitta ditt drömvatten.
Små gäddor undviker de stora.
Valet av platser.
Olika platser under isfiskesäsongen.
Att tänka på då man söker storgäddan.
Ett många gånger tidskrävande och tålamodskrävande fiske.
De stora gäddornas val av föda.
Försiktiga hugg.
Taktik för att lyckas.

i) ÅTERUTSÄTTNING AV GÄDDOR
Kylan ger både för och nackdelar
Utrustning för återutsättning av gäddor
Hur hanterar man då en isgädda på bästa möjliga sätt
Hanteringsguide vid ismete (Ensamfiske samt Fiske med andra)
Återutsättning vid minusgrader
Vägning av gäddor

3. BETEN

a) OLIKA BETEN FÖR GÄDDAN
Levande bete
Dött bete
Har storleken någon betydelse?
Fiskarter som attraherar gäddan

b) MÄSKNING, DOFTMEDEL M.M.
Mäskning
Doftmedel
Färga dina beten

c) HANTERING AV BETESFISKEN
Mörtstugor, paraplymjärden
Förvaring av levande betesfisk
Syrepumpen
Förvaring av död betesfisk
Fiska betesfisken själv

d) REGLER OCH LAGAR
Är det lagligt att fiska med levande bete och bör man göra det?
Att fiska med betesfisk i olika vatten. Vad gäller och vad säger lagen?

4. UTRUSTNINGEN

a) SPÖN OCH MOTHUGG
Ett alltmer växande utbud av ismetespön
Mothugget
Mjuka eller styva spön?
Att tänka på då man drillar sina fiskar
Dubbelhugg
Test av ismetespön
Förvaring och transport av spöna

b) RULLEN
Haspelrulle eller Multirulle?
Räkneverksrullar och ismete
Test av Daiwas räkneverksrulle, accudept plus 27 LC

c) LINAN
Linan en viktig del av utrustningen
Nylon eller flätad?
Linans tjocklek och linminne
Se upp för den vassa iskanten, eller?

d) KROKAR OCH SÄNKEN
Tumma inte på kvalitén
Välj krokstorlek utifrån betesfiskens storlek
Sänken

e) TACKEL
Tillverka egna eller köpa färdiga?
Olika typer av tackel och material
En eller tvåkrokstackel
Trekrokstackel
Upptrace eller inte?
Hotta upp ditt tackel
Variera dina tackel
Förslag på Material att pynta tacklen med

f) NAPPINDIKATORER  OCH SPÖSTÄLLNINGAR
Ismetevippor
Ålbjällran
Elektroniska nappalarm
Spöställningar/ spöhållare

g) PULKAN
Vilka krav kan man ställa på sin pulka?
Testat - Sport sled pulkan
Hur packar jag pulkan och vilka prylar skall finnas med.

h) ISBORREN
Motordriven eller borra för hand?
Hur tjock borr bör man använda?
Se till att ha med dig ett extra skär i fall att…
Allmänt om isborrar samt test av Mora Lazer 200 mm
Eldrivna isborrar samt test av ION 200 mm

i) EKOLOD
Ekolodets fördelar
Olika typer av ekolod
Mitt egna ekolod

j) GPS

k) DOKUMENTERA DINA FISKAR
Vi tittar på vågar
Hur mäter man fisken rätt?
Att fota fisken
Att filma sina fiskepass

l) AVKROKNINGMATTOR OCH VÅGSÄCKAR

m) VERKTYG TILL ISMETE

5. ÖVRIGT

a) SÄKERHETEN
Förberedande åtgärder
Faror att se upp med
Annat att tänka på

b) KLÄ DIG RÄTT
En del att tänka på
Egna erfarenheter
Se till att skydda huvud, händer och fötter

c) ISBILDNING I HÅLEN
Tips på hur man kan undvika detta

6 kommentarer:

  1. Tack för en riktigt läsvärd guide om isfiske!! Själv fiskar jag mest på västgötska slättåar, handlar mkt om att vi vid isläggningen kommer åt svåråtkomna höljor. Tar med mig flera av dina tips, inte minst kring tankar om mothugg, drillning och betesfiskresonemang.

    SvaraRadera
  2. Roligt att du uppskattar guiden:)Hoppas att ni också får isar som håller snart...

    SvaraRadera
  3. En mycket bra och välskriven artikel min bäste herre! Är rookie på ismete så det var kul och intressant läsning, snappat upp en del bra tips. Tack!

    /Daniel - http://walktheline.boplatsen.se

    SvaraRadera
  4. Tack själv Daniel! Kul att du uppskattade artikeln och lycka till med ditt fiske i fortsättningen.

    SvaraRadera
  5. Jag har räknat på fulton för mina gäddor fångade på hösten från båt och de isfiskade , till min förvåning så hade de isfiskade lägre procent .0,72 och 0,74 i snitt , bäst och sämst gädda 0,62 och 0,87.
    Jag hade väntat mej att de isfiskade skulle vara tjockare , har du räknat på dina ?
    Räknat på de 10 största av varje , minsta 7,0 kg .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant iakttagelse, men nej jag har inte jämfört alla mina gäddor från is kontra öppet vatten. Men håller på att sammanställa lite statistik så återkommer till ämnet framöver här på bloggen...

      Radera