onsdag 25 april 2012

Bokrecension – Gösfiske (fakta och fisketips)

I denna bok skriver Kjell Johansson om sitt gösfiske allt ifrån dagen då det började till där han befann sig den dag boken släpptes, d.v.s. 2006. Vi läsare får följa med på vägen och ta del av de framsteg och lärdomar som Kjell med tiden fick med sig i bagaget. Till detta är boken kryddad med en hel del fakta och statistik från andra håll och kanter vilket gör boken än mer bred och heltäckande.

Det jag gillar med boken är att den är skriven på ett lätt och pedagogiskt sätt med mycket bilder och tabeller. Man måste även imponeras över all den statistik författaren fått fram vilket lyfter boken en del. Sedan tycker jag om all det fakta och statistik som är hämtad från andra källor från både Europa och USA.

Däremot märker man att det hänt en hel del vad det gäller fiskemetoder, teknik och utrustning sedan boken skrevs så de kapitlen gav mig inte så mycket. Exempelvis tas inte vertikal fisket upp. Eftersom boken handlar om Kjells egna erfarenheter kring gösfisket så bör man ha i åtanke att allt som skrivs inte nödvändigtvis behöver stämma i alla vatten. De som fiskat mycket gös vet hur komplext fisket kan vara och hur mycket gösens vanor och beteende kan variera från vatten till vatten.

Sammantaget så tycker jag att det är en läsvärd bok som jag tror kan tillföra något för såväl nybörjaren som den mer rutinerade gösfiskaren. Nybörjaren kan finna de mera grundläggande tipsen och råden medan den erfarne hittar en hel del intressanta iakttagelser från författaren samt all den statistik och fakta som finns.

Boken är skriven av Kjell Johansson och är på 127 sidor. (Bokförlaget Settern 2006). Boken finns att köpa på Bokia för 169 kronor.