tisdag 10 april 2012

Trögt påskfiske

Under de senaste veckorna har jag varit ute på några riktade ismetepass efter gädda. Jag har testat några nya ställen och platser som jag haft i tankarna men det har allmänt varit trögt med väldigt få napp. De senaste passet fiskade jag på ett ställe där jag normalt brukar få mellan 4-10 gäddor under några timmar, denna gång blev det 1 hugg och 1 gädda på 4 timmar.

Framför allt var bägge mina två fisken under påsken riktigt tröga och frågan är då vad kan detta bero på? Man kan inte skylla på vädret då det varit mycket sol och svaga vindar samt att isarna i de närmaste är fria från allt som heter snö. Normalt kanonförutsättningar för ett lyckat fiske. Min teori kan vara, jag skriver “kan” för vis av erfarenhet skall man akta sig noga för att tillskriva sin rätt över att bestämma varför fisket inte gått som man tänkt sig.

En normal vår hänger flera faktorer ihop för att få fart på fisket och fisken. Snön försvinner från isarna samtidigt som det blir varmare, isen trycks upp och man hör riktigt hur vatten rinner ner genom isen. I år fick vi en mild mars månad men lagom till april slog kylan till. Kvar var de fina och hårda isarna men det som hänt nu är ett omvänt förhållande mot det normala. Riktigt kalla nätter med ner mot –20 grader har vi haft under flera dagar i Norrbotten och på dagarna har kvicksilvret knappt orkat sig upp över nollan trots solens hjälp. Det har med andra ord inte tinat något utan istället har isen växt och vattnet sjunkit. Detta skapar mycket ljud i isen och speciellt i en av sjöarna där jag fiskat har man hört ett konstant knäppande och knakande i isen. Just detta tror jag är något som INTE är bra för fisket.

Under helgen har jag träffat en hel del pimpelfiskare på isen och de har alla klagat över ett otroligt dåligt fiske och vissa har inte fått en endaste fisk trots att vi pratar om en sjö där det normalt är tätt mellan nappen. Så bara att konstatera att fisken för närvarnade är väldigt passiv i de vatten jag fiskat i. Ett ytterligare bevis är att mina gäddor haft mycket iglar på sig något som inte är vanligt här. Detta tyder på att gäddorna för närvarnade står och trycker vid botten.

Bättre gick fisket veckan innan påsk då jag testade ett nytt ställe. Då fick jag 4 gäddor där 3 av dessa vägde mellan 5 och 6 kilo. Helt klart bra medelvikt och kul att platsen levererade. Man kan bara hoppas att det går någon riktigt stor gris där också.

6000 g - 96 cm

6000 g – 96 cm.

5800 g - 93 cm

5800 g – 93 cm

Tyvärr har det sega fisket fått min fiskelust att gå ner några snäpp. Annars hade jag nog kört både fler och längre pass under påskveckan men som jag skrivit tidigare så försöker jag passa på att köra hårt då det känns som att fisket är som bäst och inte bränna ut allt krut dagar dagar som de senaste då fisket varit uselt..

Men samtidigt gäller det att inte ge upp och tänka positivt för förr eller senare så vänder det och om inte annat så har man denna påsk fått en hyfsad solbränna och kunnat njuta av solens värme…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar