måndag 21 maj 2012

Högvatten och mörtmete

Precis som jag befarat så fick vi en extrem hög vattennivå i några av våra vattendrag här i nordöstra Norrbotten. Orsakerna är flera men framför allt så har snötäcket varit rekordtjockt på vissa håll i området. Som exempel hade Talljärvs mätstation som ligger ca 25 km utanför Överkalix det djupaste snötäcket av alla stationer i hela landet med dryga 150 cm! Detta måste vara väldigt ovanligt då någon av fjällstationerna brukar vara i topp.

Att våren blev sen gjorde inte saken bättre och när den väl kom så blev det även en hel del regn på köpet. Så nu har vi gott om vatten så det räcker och blir över. Sangisälven blev det vattendrag där situationen var mest extremt, så extremt att man gick ut med en klass 3 varning. Något som bara händer i Sverige ett par gånger på 100 år! Även Råneälven, Torneälven och Kalixälven är idag också ovanligt höga med klass 1 och 2 varningar.

Högvatten-2012

Här en bild från en mindre sjö i Nordöstra Norrbotten. De som bor där säger att de aldrig varit med om så högt vatten som i år.

I helgen har jag dammat av mitt matchspö och begett mig ut på ett metepass där huvudmålet var att få sig lite agnfisk av bättre storlek. Något som inte visade sig vara det lättaste med tanke på de höga vattenflödena. Men helt utan fisk blev jag inte och kunde tillslut summera dagen med ett 50 tal mörtar plus några idar. Fiskar som förhoppningsvis kommer att ge ännu större fiskar i framtiden.

Aleån-2012-k

Även vattenflödet i Aleån är ovanligt högt för årstiden. Faktiskt det högsta jag varit med om i mitten av maj.

Normalt brukar flödet i ån vara som högst första dagarna i maj för att sedan snabbt börja sjunka. I år däremot har ån fortsatt att ha samma vattennivå ändå från islossningen fram till idag.

Id-2012 k

Idfisket börjar nu sjunga på sista versen i Norrbotten. Idarna jag fick var alla utlekta.

Som vanligt här uppe i norr kan man likna denna tid på året vid en explosion där tiden mellan vinter,vår och sommar går i raketfart. Nu lovas dessutom sommarvarmt väder kommande dagar så om någon vecka lär nog gäddornas lek vara avklarad och vattennivåerna mer normala igen. Att man skall hinna med många gäddfisken innan de lekt färdigt kommer i år att bli svårt. Målsättningen blir att hinna med ett par stycken i alla fall. Hur, var och när det sker håller jag i nuläget på att fundera över. Får återkomma med en rapport om detta framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar