tisdag 19 juni 2012

Bättre sent än aldrig…

Förra året denna tid liksom 2010 har jag skrivit två rätt så kritiska inlägg om hur synen inom gäddfisketävlingarna förefaller vara här uppe i norr. Jag har trots en del hårda ord som jag delat ut till vissa av tävlingsarrangörerna och dagstidningen NSD sett en viss förhoppning om en förändring. Att påverka de berörda på ett bra sätt tror jag är viktigt och i mitt fall har jag försökt dra mitt strå till stacken genom att skriva vad jag tycker i ämnet samt pratat med några av tävlingsarrangörerna till dessa tävlingar.

Andra seriösa gäddfiskare har visat sin ståndpunkt genom att bojkotta dessa ”slaktar tävlingar”, sedan finns de dom som anordnat gäddfisketävlingar där just catch and release är ett krav för att deltaga. Sven-Olov Larsson och hans Mieko fishing är ett exempel som påverkat det hela i rätt riktning då han tillsammans med Jämtöns fiskevårdsförening för tre år sedan startade upp Mieko fisketävling som Norrbottens första renodlade gäddfisketävling med catch and release.

Norrbottenskuriren har skrivit om tävlingarna ute i Jämtöfjärden vilket fått budskapet att spridas vidare, att det faktiskt finns många sportfiskare som ser catch and release som ett krav för att delta och likaså sponsorer som inte är villiga att sponsra priser om inte gäddorna släpps tillbaka.

Allt detta har säkerligen bidragit till att några av tävlingsarrangörerna nu börjat tänka om. Ett glädjande exempel på detta är Morjärvs gäddfisketävling där man nu i år infört nya regler där catch and release är kravet för att delta. Arrangörsledaren Evert Nilsson säger till NSD att detta är framtiden, att det är så sportfiskarna vill att fisket efter gädda skall bedrivas och att många sponsorer kräver catch and release.

Den genom åren kanske största gäddfisketävlingen i Norrbotten är den i Kalix och där har man tagit längst tid på sig att vakna upp. Men i år har två unga killar Gustav Boden och Jesper Larsson från Unga Sportfiskares förbund på eget initiativ infört en egen catch and release klass i tävlingen. Bra initiativ kan jag tycka men i längden har jag svårt att se olika klasser där man på ena sidan klubbar ihjäl alla storgäddor och den andra sidan släpper tillbaka dem. Men förhoppningsvis kan staben i Kalix gäddfestival överraska oss redan till nästa år genom att ändra reglerna och endast ha en klass där catch and release är standard. Om så fallet blir återstår att se men det känns ändå som att förändringarnas vind börjat blåsa även här uppe i norr. Som man säger, bättre sent än aldrig…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar