lördag 23 juni 2012

Farsan fick lax även denna midsommar

Själv har jag inte blött kroken under midsommarhelgen men det har däremot farsan gjort och det med framgång! Han var ute två svängar och lyckades bägge gångerna komma hem med lax.

farsan med lax

Midsommarlax på strax under 3 kilo.

Man kan inte annat än imponeras och glädjas över detta resultat och jag tror mig veta att fångstmannen själv är väldigt nöjd efter denna helg.

Bägge laxarna togs på spinnare med ett vertikaljigging spö! Grejen är att både jag och farsan har testat dessa spön till just spinnfiske i mindre vattendrag och jag måste säga att de lämpar sig mycket väl till sådant fiske. Nackdelen är att det inte är så skönt att kasta med men desto härligare att kroka och drilla fisken med. Den stora fördelen annars är att det är kort och smidigt att bära med sig och kasta med där det är trångt och snårigt.

Som kuriosa kan jag för övrigt nämna att just detta Vertikalspö på mindre än ett år hunnit leverera flera fina fiskar av vitt skilda slag. Förra året tog jag exempelvis två abborrar över 1 kilo, gös på 6,9 kilo, gädda på 7,2 kilo och så nu dessa laxar. Så tala om ett turspö…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar