onsdag 8 maj 2013

Pålitliga gäddtafsar för fisket efter storgäddan

Tittar jag bakåt i backspegeln ser jag en del saker inom mitt fiske som jag slarvat med. Som jag skrev i ett inlägg tidigare i vintras kan det vara väldigt irriterande att behöva mista en stor fisk när man själv har slarvat med utrustningen. När det gäller gäddfisket så är definitivt en bra och pålitlig gäddtafs en av de absolut viktigaste sakerna i utrustningen. En liten detalj må det vara men ack så viktig, speciellt om storgäddan väljer att kliva på.

Tidigare tänkte jag inte speciellt mycket på detta utan köpte de tafsar som var lite längre och av kändare fabrikat som jag antog skulle fungera bra. Men sanningen visade sig inte riktigt vara så enkel och med jämna mellanrum har mina gäddtafsar inte alltid hållit måttet. Några gånger har det resulterat i förlorade fiskar och tappade beten. Man skall samtidigt veta att en gäddtafs tar stryk så det gäller därför att ha koll på hur den ser ut byta ut den i tid.

Jag skulle här och nu kunna såga flera kända märken som tillverkar gäddtafsar som inte håller måttet men väljer istället att lyfta fram två pålitliga modeller som hittills aldrig har svikit mig.

Inför 2010 fick jag till uppgift av S-O Larsson på Mieko Fishing att testa en ny gäddtafs som han tagit hem. Märket och modellen var AFW Surflon Leaders. Efter att ha fiskat med dessa under två år nu så känns det som att jag kan ge en rätt bra bedömning över hur pålitliga de är.

Stryktålig och pålitlig gäddtafs för en bra peng! Finns att köpa på Mieko Fishing.

Mestadels har jag använt dessa gäddtafsar vid spinnfiske men även en del vid trolling. För det första så har aldrig beteslåset gått upp alternativt att tafsen gått sönder på något vis. Detta känns som det allra viktigaste. Sedan tycker jag också att tafsarna är rätt stryktåliga och klarar rätt många gäddor innan man behöver kassera dem. Ytterligare ett plus är priset, 59 kronor för tre stycken känns som ett bra pris.

Den andra gäddtafsen som jag fiskat mycket med är Mieko Fishings egna handgjorda. Dessa sitter alltid numera på mina trollingspön och de har heller aldrig svikit mig trots rejäla påfrestningar emellanåt. Priset på 49 kronor styck kan låta avskräckande men då skall man ha i åtanke att de är ruskigt hållbara och tappar inte styvheten i första taget. Kvalitén och hållbarheten är betydligt bättre än de flesta andra gäddtafsarna på marknaden och med detta klarar den många fler gäddor och lång tids fiskande innan de behöver bytas ut. En nackdel jag hittat är att beteslåset är nog så grovt vilket innebär att vissa jiggkrokmodeller har för litet hål för att det skall passa.

Tafs 50 cm, 30 kg

Handgjord norrländsk kvalitets gäddtafs som garanterat håller måttet för den mest kräsne gäddfiskaren.

Ett alternativ är givetvis att tillverka sina gäddtafsar själv vilket om inte annat blir billigare och man får själv välja hur de skall se ut. Men vill man spara den tiden och hellre lägga ner på fisket så känns det ju bra att kunna köpa bra grejor som håller måttet. Därför känns det både bra och tryggt med att ha hittat två pålitliga modeller som håller måttet…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar