lördag 4 maj 2013

Summering av isfiskesäsongen

Under veckan har jag städat undan alla mina isfiskeprylar plus att jag nu även gjort en sammanfattning av den gångna säsongens isfiske. Man kan säga att jag gjort mitt årliga bokslut vilket jag delar med mig av här nedan. Ett separat inlägg med lite statistik finns även att läsa för de som vill.

Första isarna

Äntligen hade man möjlighet att utnyttja första isarna vilket inte har skett förrän året 2009 då det var fina blankisar hela november och en bra bit in i december. Denna gång så kan man säga att hela november bjöd på goda förutsättningar i de vatten där isen hade lagt sig. December blev sedan en både kall och snörik historia som sabbade mina fiskeplaner rejält. Januari och februari var också rätt bistra månader, ingen extremkyla men ett jämn kallt väder med få milda dagar. Mars blev historiskt sett en av de kallaste månaderna i mannaminne medans april istället bjöd på rätt normalt väder.

Planen innan säsongen var att vara redo så fort isarna bar vilket jag också var. Tyvärr så kom det en mildperiod som stoppade tillväxten av isen så man vågade inte fiska av alla de platser man ville, men några vatten hade man i alla fall tillgång till vilket jag försökte utnyttja på bästa sätt. Första 2-3 fiskena bjöd på bra många hugg men bara smått, sedan började det gå bättre med några gäddor över metern med en skaplig topp på 8120 gram. Sedan fick jag även en gös på ismete vilket var kul då jag inte lyckas med det tidigare i detta vatten. Ingen jätte men en klart godkänd fisk för detta vatten.

8120-g-2

Fram till denna dag i slutet av november var förutsättningarna riktigt bra. Men sen kom sträng kyla följt av en rejäl dos snö.

Men den mest seriösa och lyckade satsningen blev då jag mäskade rätt hårt under en veckas tid på två platser där jag inbillade mig att det borde finnas en del lakar. Blev lite av ett pilotprojekt i ett vatten där jag mig veterligen inte fiskats riktat på lake tidigare. Första kvällen fiskade jag av en rejäl brant där jag hade rätt stora förväntningar. Vet att sådana ställen brukar hysa lake men blev istället ett bompass. Andra kvällen och ett nytt ställe skulle testas. En bit efter att det blivit mörkt kom så ett hugg på spöet närmast mig. Resultatet blev en lake på 4120 g – 87 cm och lyckan var total! En lake över 4 kilo från ett av ”mina” vatten har varit en del av ett långsiktigt mål jag haft med fisket sedan några år. Att lyckas med det redan efter några få pass var nästan för bra för att vara sant.

4120-g-87-cm-3-h

Den fisken satt fint! Storlaken…

Vintern

Kanske blev jag lite för nöjd och bekväm, för efter detta blev det bara ett endaste lakpass under de hetaste vintermånaderna. Däremot körde jag ett kortare fiskepass i slutet av april vilket resulterade i två mindre lakar. Annars blev det få fisken från början av december till mitten av mars. Var dock ute en gång och fiskade gädda i mitten av januari då det plötsligt var nollgradigt. Gick helt okej med en fin gädda på 8770 gram.

8770g-106-cm-h

Första milda dagen på länge hade jag turen att vara ledig. Passade givetvis på att fiska. Bra start på fiskeåret…

Våren

Från mitten av mars och drygt en månad framåt har jag fiskat mer eller mindre regelbundet. Det har handlat uteslutande om ismete efter gädda undantaget lakpasset i april som även det var ett kombinationspass gädda/lake. Utöver själva ismetet som varit huvudmålet har det blivit en del pimpelfiske efter lämpliga betesfiskar. Där har det gått rätt hyfsat och som vanligt bättre ju senare in på våren man kommit. Har blivit många arter som abborrar, mörtar, gärsar, idar, braxnar, stäm, benlöja och även en två kilos gädda.

Blev det då några stora gäddor? Som vanligt bättre medelvikt under mars än april men ingen riktigt stor ville hugga. Toppfiskarna stannade på en bit över 7 kilo. Däremot i april kom lite oväntat med desto mer glädjande säsongens största gädda, en lång sak på 116 centimeter men tyvärr rätt klent byggd och ”bara” 9520 gram tung.

116 cm - 9520 g (m)

Kul med en fin aprilgädda vilket jag inte är bortskämd med…

Värdering av säsongen

Totalt sett känner jag mig nöjd med säsongen. Anledningen till detta är laken som utan tvekan är bästa fisken. Förutom att den nådde över reggvikten 4 kilo så känns sättet jag tog den på extra roligt. Vad det gäller gäddfisket hade jag på förhand satt upp målet två gäddor över 9 kilo. Med toppfiskar på 9520 g samt 8770 g så känns det som att jag får vara skapligt nöjd i alla fall.

Till det negativa då. Jag känner mig lite besviken att jag inte fiskade mer lake än vad jag gjorde. Hade en hel del platser i tankarna jag ville testa, inte minst potentiella lekplatser. Likaså blev aldrig abborrspöna riggade så där har jag två saker att få till under nästa isfiskesäsong. Men nu skall jag inte ägna några tankar på isfiske ett bra tag framåt utan istället passa på att njuta av den allt mer värmande solen, sommaren och fisket där till…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar