måndag 22 juli 2013

Fina gäddor på vertikalfiske!

Under förra veckan fick vi norrbottningar ta del av ett ovanligt kylslaget väder för årstiden. Att det även blåste och regnade en del gjorde inte saken bättre, men mellan de värsta vindbyarna och regnskurarna hann jag med två fiskepass tillsammans med Bosse och Andreas. Förutsättningarna för ett lyckat fiske kanske inte var det bästa, i alla fall inte när det gäller gös som var huvudmålet med fisket.

Det känns kul att fiska med Bosse och Andreas som verkligen visat sig vara fiskeintresserade trots att de tidigare inte fiskat så seriöst, mest metat och spinnfiskat en del. Nu vill de lära sig nya fiskesätt och jag märker att de tar till sig den nya kunskapen på helt rätt sätt vilket bådar gott för framtiden.

Åter till vädret som gjort att förutsättningarna ändras en del i den bemärkelsen att vattentemperaturen sjunkit flera grader på några dagar vilket inte känns som det optimala när det gäller gös men däremot kanske bättre för gäddorna? I början av det första fiskpasset sa jag till Bosse och Andreas som har rätt blygsamma gäddrekord att ni skall inte bli förvånade om någon större gädda förr eller senare kliver på när man vertikalfiskar så här efter gös. Men att det skulle hända redan efter någon timme hade jag däremot inte vågat hoppas på.

Rätt fränt då jag först missar ett bättre hugg, det går några minuter och Bosse får ett tungt hugg följt av en rejäl rusning. En gädda helt klart och den ger inte heller upp i första taget. När den så kommer upp till ytan första gången ser jag att den är riktigt fin vilket även Bosse och Andreas noterar. Jag tycker se mig en slags skräckblandad förtjusning i Bosses blick då gäddan strax drar iväg på ytterligare en långrusning. Han säger att den där vill jag gärna ha upp vilket man kan förstå. Det hela flyter på bra och Bosse sköter drillning prickfritt och jag håvningen så efter närmare 10 minuter ligger gäddan i håven!

DSC01487d

Bosse med sin rekordgädda! Vikten fastställdes till respektabla 8500 gram och längden till 110 cm.

Vi backar tillbaka en halvtimme då vi just börjat vårt fiske. Efter att åkt runt och cirkulerat med båten ett bra tag utan att se något allt för upphetsande på ekolodet bestämmer vi oss i alla fall för att testa fiska av ett område där djupet sakta sluttar ned från ca 6 meter ner mot dryga tio. Det går inte mer än kanske tio minuter så får jag ett hugg, fisken uppför sig först rätt snällt men sedan kommer några bättre pumpningar vilket får mig att blir hoppas på en gös. Det visar sig också vara en gös och dessutom en rätt fin sådan.

DSC01483d

Stabil gös på 2750 g som gärna hade fått vara lite längre.

Nästa dag tar vi nya tag men vädret är klart sämre än de lovat med både mer vind och nederbörd. Men fiskesuget är så pass stort att ställa in fisket inte är ett alternativ, jag menar har man ändå bemödat sig att stiga upp tidigt och packat grejorna, fixat båt m.m. så skall det mycket till om man vänder då man kommer till ett fiskevatten. Vi börjar fiska av en intressant brant och rätt snabbt missar vi några försiktiga hugg innan jag tillslut drar dagens första fisk, en liten gädda. Just gäddorna visade sig vara pigga idag vilket man inte kan påstå att gösarna var. Både Bosse och Andreas får sedan ett par mindre gäddor innan något betydligt större hugger min jigg.

Först får jag ett försiktigt hugg, eller så kanske fisken missar jiggen delvis då den är i rörelse men sekunden senare dunkar det till rejält och fisken sitter som den skall. Först efter kanske tio sekunder känner jag att den kan vara så pass stor att vi behöver håva den, sedan börjar den pumpa på typiskt gösvis vilket får mig att hoppas på en storgös. Men så kommer en rusning om än inte så lång. När fisken kommer upp för första gången till ytan lyckas jag inte se den men det gör de andra i båten så när jag får höra att det är en gädda blir jag först besviken. Att de dessutom säger att den kanske inte väger mer än 5-6 kilo gör att mina förhoppningar om en bättre fisk grusas totalt. Men den är väldigt stark och på pumpningarna den gör så känns den ändå tung, fast å andra sidan på en mindre vertikalutrustning med 0,10 mm flätlina så är det ju inte så konstigt.

Men allt går bra och gäddan kan håvas rätt odramatiskt på första försöket, enda orosmomentet är då den strax innan dyker rakt under båten och kommer upp på andra sidan, då börjar jag också inse att den är klart större än vi först trodde. Gäddan krokas av i håven där den får ligga medan vi gör i ordning kamera, våg och måttband. När jag så tar upp den känner jag en härlig oväntad tyng och ser samtidigt att den är i riktigt fin sommarform, äntligen får jag en gädda med bra kondition, det var ett tag sedan senast. Längden fastställs till 110 centimeter medan vågen visar 10200 gram. En riktigt fin fisk, min första över 10 kilo på vertikalfiske samt nytt månadsrekord gör den helt klart till årets hittills bästa gädda.

DSC01491-k

Vacker sommargädda i fin kondition.

Jag kan inte annat än vara grymt nöjd med mina tre senaste vertikalpass då man fått vara med om tre riktigt fina gäddor (109 cm, 110 cm, 110 cm) samt gösar på 2400 g respektive 2750 g. Samtidigt måste jag inse att vi haft riktigt flyt att plocka de rätta fiskarna. Att gäddfisket varit så oväntat bra tror jag har sin förklaring i att vattentempen rasat med mer än 5 grader på ett par veckor, man vet ju hur det kan få igång de större gäddorna under hösten. Jag skojade nyligen med en kompis och sa att nu tar jag bara av farten en gös på 5 kilo, fast skall jag vara ärlig så tror jag att mitt flyt nu är förbrukat för ett tag. Men som sagt man vet aldrig, fiske är fiske och man vet aldrig vad som hugger härnäst…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar