tisdag 6 augusti 2013

Första riktade abborrfisket för året gav kilos fiskar!

Den senaste tiden har jag känt hur fiskesuget ökat när det gäller abborrfisket så under helgen lyckades jag tajma in två kortare fiskepass. Det ena i en sjö och det andra i en mindre å.

Nyckeln till tidigare framgångar

Första passet började jag med att trolla i de områden jag tidigare år fått fina abborrar men då förra årets fisken inte alls var bra var jag inte speciellt optimistiskt. Nyckeln till framgång har varit de stora stim av småfisk som man kunnat hitta ute i frivattnet. Har man funnit dessa har ofta resultatet varit riktigt bra men förra året fanns inte stimmen där och tyvärr var det samma visa nu också. Nu kan det vara så att den tidvis starka sydvinden som rått i snart en vecka drivit iväg småfisken från dessa ytor. Helst vill jag ha väldigt lite vind för att förhållandena skall bli optimala. I helgen samt större delen av sommaren blåste det på rätt bra.

Rapala v.s Mieko

Jag har genom åren testat trolla med massor av olika vobblers och det har visat sig att de bästa betena oftast inte varit de största, ja nästan tvärt om. Små vobbler på runt 7-9 cm har oftast gått klart bäst. Favoriterna har varit Rapala CD 7-9 samt Rapalas ledade variant. I dag skulle jag prova en vobbler som jag hört en del om men konstigt nog inte testa på abborre, nämligen Mieko Pesa 90. Den har nu också kommit i flera nya intressanta färger. För att få en rättvis bild av hur effektiva dom är fiskade jag med 4 spön, två med Rapala och två med Mieko vobbler. När trollinpasset var över kunde jag överraskande nog se att Mieko besegrat Rapala med 5-2 i landade fiskar. Dagens hittills enda abborre valde också Mieko så man kan säga att den fångade både mest abborrar och gäddor.

Mieko Pesa levererar!

Efter att jag trollat färdigt beslöt jag mig för att testa spinnfiske på ett par platser som tidigare gett fina abborrar. Vobblern som fick chansen var en Mieko Pesa i färgen Fire-Tiger, det var det betet som stått för dagens 4 av 7 landade fiskar under trollingpasset. Nu var det spinnfiske däremot och rätt snabbt hade jag landad och släppt tillbaka två gäddor. Ny plats och nya kast och snart får jag en 4 hektos abborre, kastet efter hugger en klart större som tyvärr lossnar rätt snabbt. Tredje och sista stället ger en fisk, en abborre och en rätt fin sådan. Hugget kommer distinkt just efter ett vevstopp. Den jobbar på rätt bra i det sommarvärma vattnet men snart ligger den i håven. En fin abborre som mäter 42,5 centimeter och väger strax under kilot.

960 g - 42,5 cm k2

Dagens bästa fisk föll för dagens klart hetaste bete, en Mieko Pesa 90 i Fire-Tiger.

Gäddattacker till förbannelse

Ny dag och nytt fiske. Nu gästar jag min favorit å där jag genom åren fått mängder av gäddor och abborrar. Gäddorna är som stöpta i samma form och nästan alla väger mellan 1,5-3 kilo. Märkligt nog har jag inte fått någon över 4 kilo. Däremot abborrarna håller intressantare medelvikt, men trots flera skapliga bitar på 7-9 hekto har inte kilosgränsen spräckts. Grovleken finns där helt klart men gäller att få de med rätt längd också.

Vissa år är det inte så våldsamt mycket gäddor i ån men några år har det varit sjuka mängder gädda på liten yta. Frågan var hur det såg ut nu? Första kastet brukar visa hur det ligger till och PANG så smäller en stridbar gädda på. Totalt blir det 23 gäddor denna kväll vilket i sig inte är unikt men helt klart ett bra resultat. Fast nu är det inte gäddorna jag är ute efter, nej det är de stora abborrarna jag vill åt.

Kilosgränsen spräckt!

Abborrarna i ån lever som sagt farligt bland alla gäddor och kanske är det därför de är relativt få till antalet och i gengälld desto större. Taktiken för att lura dessa rackare har ofta varit att servera ett bete nära botten i rätt låg fart, vissa gånger har däremot spinnare funkat riktigt bra. Idag ville de varken ha spinnare eller vobbler utan rätt medicin var utan tvekan jiggar med spinnarsked framför. Just denna kombination gillar jag väldigt mycket då du i samma bete kan presentera en jiggs förföriska rörelser samtidigt som du tillför en spinnarskeds reflexer och ljudvågor. Att man kan variera storlek och modell på spinnarskeden samt hur man tacklar den gör betet än mer mångsidigt. I framtiden kommer jag återkomma mer till dessa beten här på bloggen.

Hett abborrbete

Just denna kombination med en röd/orange jigg och spinnarsked framför är ofta dödligt giftig på abborre

När det är så mycket gäddor i farten så brukar jag fiska bort dom först innan jag riktar på abborrarna. Jag fiskar av ett område med spinnare och vobblers. När det lugnat ner sig går jag tillbaka där jag började och fiskar på eventuella abborrar. Idag blev det 7 abborrar vilket är ett klart godkänt resultat, medelvikten runt halvkilot vilket är rätt normalt här. Några av abborrarna vägde runt 6-7 hekto medan den största tyngde vågen till 1010 gram fördelat på 43 centimeter. Nytt å-rekord och första abborren över 1 kilo i denna å gör att jag inte annat än kan vara nöjd. Betet, en twin-tail jigg i rött med en liten spinnarsked framför.

1010 g - 43 cm k2

Nytt-å rekord och första över kilot härifrån.

1010 g - 43 cm k3

Tillbaka till gäddorna.

Slutord: Riktigt kul med abborrfiske, känns som att det var bra länge sedan man riktade sitt fiske efter abborre och då kan jag inte heller vara missnöjd med resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar