onsdag 21 augusti 2013

Mieko Niva – En underskattad göswobbler

Man brukar säga att det tar ett bra tag innan ett nytt bete har slagit igenom och varumärket blir etablerat. När det väl blivit så kan samma betestillverkare ofta spotta ut en massa nya beten/modeller som automatiskt säljer bra. Ibland kan jag tycka att vissa av dessa stora betesjättar säljer alldelens för bra för att det skall gå ihop med betets duglighet. Men så är det här i livet, vissa får för mycket uppmärksamhet medan andra inte får det rykte som den förtjänar.

5720 g - 88 cm

David Nilsson i Team Mieko norr har för närvarande klubbrekordet gällande gös på trolling med denna fisk på 5720 g – 88 cm. Betet som syntes en Mieko Niva vobbler.

Här kommer därför ett tips till alla som trollar gös, sommaren 2011 fiskade jag en del med en wobbler som går under namnet Mieko Niva och säljs av Mieko Fishing.

Norrbottensg%c3%b6s

Här Tobias Lindvall med denna massiva gös som han tog på trolling i en sjö i Norrbotten under hösten 2010. Fisken vägde en bit över 7,5 kilo och är mig veterligen den största trollingfångade gösen i Norrbotten någonsin.

Redan 2010 fick jag höra att det i Norrbotten tagits en riktigt stor gös på Nivan så därför fick den chansen då jag och min kompis Krister åkte ut på ett trollingpass med sikte på gös. Mieko Niva påminner inte riktigt om de flesta andra klassiska göswobblers vare sig till utseendet eller gången. Den har en rätt lugn och sävlig gång samt att den går rätt så grunt. På något sätt kändes den lite speciell redan då man såg hur den rörde sig i vattnet med sin sävliga och lite rullande gång. Att även de större gösarna uppskattade den fick vi rätt snabbt ett kvitto om.

5640 g - 84 cm (2)

Det behövdes inte lång tid i vattnet förrän Nivan skulle leverera en finare gös. Denna gös vägde 5640 gram och mätte 84 centimeter.

Vårt gösfiske sommaren 2011 gick riktigt bra jämfört med hur det normalt brukat se ut i Norrbotten. Under våra totalt fyra trollingpass visade sig Nivan vara den wobbler som jag lyckades klart bäst med. Det skall tilläggas att jag testat väldigt många andra modeller/märken där några fått klart mer tid i vattnet än nämnda Nivan.

6800 g - 84 cm

Redan passet efter var det dags för en ny storgös på samma wobbler. Denna vägde fina 6800 gram och var 84 centimeter lång.

Fakta: Wobbler Mieko Niva flytande, rasselkulor, 18 cm, 45 gr, VMC-krokar, färg FL-10. Har en förföriskt vaggande/rullande gång på ca 3 m djup. Har visat sig effektiv på de flesta rovfiskar men främst levererar wobblern gös och gädda. Mer om våra gösfisken från i sommarn 2011 finns att läsa HÄR:

Så här ser den ut, Mieko Niva. Wobblern finns i flertalet intressanta färger, kolla på hemsidan för mer info eller ring till butiken. För jag är lite osäker om alla färger finns kvar och eftersom den kostigt nog inte säljer speciellt bra riskerar den att i värsta fall försvinna från sortimentet vilket skulle vara beklagligt.

När jag var till Mieko Fishing för ett tag sedan frågade jag hur Nivan säljer och fick ett något överraskade svar att den knappt säljer något alls i dagsläget. Märkligt i mina ögon då den i hård konkurrens med andra göswobblers skördat störst framgångar av dem alla vid trollingfiske efter gös här i Norrbotten. Kanske något för alla gösfantaster söderut att prova, speciellt i vatten där gösarna går rätt ytligt och jagar.

2 kommentarer:

  1. Mycket fina gösar. Ni vertikalar inte efter de där monstrena? Väntar på en inbjudan till gössjön. :)

    SvaraRadera
  2. Ja visst finns det fina gösar även här uppe i Norrbotten! Har faktiskt inte lagt ner så mycket tid att vertikala i just det vattnet vi tagit dom största, märkligt nog. Kanske för att man redan tagit stort där och sedan är jag nyfiken på att utforska andra gösvatten.

    Vem vet, kanske en inbjudan kommer framöver:)

    SvaraRadera