onsdag 25 september 2013

Flytet med fina gösar håller i sig

För tre veckor sedan då jag sist var ute och vertikalade blev det ju en i mina mått mätt och sett till vattnet jag fiskar riktigt fin gös. Nu under det senaste fiskepasset i fredags blev det en till i samma storlek, flytet håller onekligen i sig.

Krister och jag hade sedan tidigare planerat att fiska tillsammans denna helg men vädret ville annorlunda då det mer eller mindre konstant regnat både lördag och söndag. Något bättre var vädret på fredag så då passade vi på att ge oss ut. Men det fick räcka med en fiskdag då vi bägge med åren blivit lite veka när det gäller dåligt väder.

Vi lämnade trollinggrejorna i bilen och körde all in på vertikal fisket där vi bägge i första hand riktade fisket mot gös. Rätt snabbt får jag den första gösen, en fisk på mellan 1-2 kilo. I samma område bränner Krister sedan två fiskar just efter mothugget. Det blir rejält spöböj innan de släpper och känslan är att det mycket väl kan vart någon fin gös. Säkert känns det lite extra surt för Krister då han just innan funderat att sätta på en extra stingerkrok längre fram på jiggen. Stämningen blir inte bättre då jag efter några minuters drillning bränner en klart finare fisk. Gös eller gädda? Det får vi aldrig veta.

Vi förflyttar oss sedan en bit bort och snabbt händer det grejor då vi inom loppet av några minuter landar en gädda på 6,2 kilo samt en abborre på dryga kilot! Det blev minst sagt en speciell håvning då jag har min gädda i håven samtidigt som jag håvar Kristers abborre. I det nya området ser vi lite mer fisk på lodet och framför allt verkar det finnas gott om abborre. Vi får flera skapliga abborrar men ingen mer över kilot utan de flesta ligger runt 4-7 hekto.

1050 g -vj

Krister med en kort och kompakt abborre som vi missade att mäta men den vägde i vart fall 1050 gram och togs på en Finn-S jigg.

Avslutningen blir på samma ställe som där vi började. Krister fortsätter att köra med sina jiggar medan jag testar med fireball och löja. Löjorna visar sig gå åt som smör i solsken då den ena efter den andra gäddan kliver på. Tyvärr är det bara frågan om smågäddor och snart har jag bara 2 löjor kvar i påsen. Nästa hugg på löjan är distinkt och jag känner rätt snabbt att det förmodligen är frågan om en bättre gös. Mycket riktigt är det så och snart kan Krister håva den. Krister tippar på nytt klubbrekord på vertikalfångad gös medan jag är lite skeptiskt då den ser aningen magrare ut än min förra gös på 3380 gram. Denna gös är visserligen 2 centimeter längre (70 cm) än den förra men däremot 90 gram lättare.

3290 g - 70 cm

Gös på 3290 gram och 70 centimeter. Vertikalfiskad med fireball och löja.

Sista löjan mister jag strax därefter då jag förmodligen har på en rätt så fin gös. Krister får i samma veva en gös på dryga 1,5 kilo innan huggperioden är över. Dagen som helhet bjöd på ett spännande fiske med några fiskar som stack ut, dock svider det lite att vi tappade flera fiskar som vi bra gärna hade velat få upp, men så är fiske, det går inte alltid som man tänkt sig. Sedan kan jag bara konstatera att min tur med fina fiskar i vart och annat fiskepass tycks hålla i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar