fredag 6 september 2013

Trögt fiske med ett par feta undantag!

Under förra helgen har jag Bosse och Andreas varit ut på ett par kortare fiskepass. Eftersom vi tidigare fått bäst på förmiddagen så var planen att fiska från morgonen och fram till strax efter lunch. Något som passade oss alla bra då jag själv måste tänka på min nacke och rygg och då kan en heldag i båten bli förödande. Bosse och Andreas hade även en del annat planerat under helgen.

Fisket var rätt segt överlag men visst blev det en del gäddor, men de stora var inte i farten kändes det som. Bosse knep en 5 kilos i alla fall och tillslut fick jag en fet och kompakt gädda som trots sina 94 centimeter vägde dryga 7 kilo, precis så man vill att de skall de se ut, men gäller att ta rätt gädda för Bosses gädda var nog längre än min och trots detta 2 kilo lättare.

vertikal pike -k

Stabil gädda som redan uppvisar fin höstkondition. Betet den föll för var en Mieko Predator Shad 25 cm i orange/guld/glitter.

Gäddorna i all ära men en större gös var nog ändå lite av huvudmålet i helgen fast det gick tungt värre till en början. Både jag och Andreas tappade var sin tyngre fisk som mycket väl kunde vart en gös, tråkigt framför allt då Andreas hade sin bara någon meter under vattenytan då den plötsligt gick loss.

Tillslut fick så Bosse äntligen första gösen, en hygglig fisk på runt 1,5 kilo. Det blev dock den enda gösen under lördagen. På vägen hem från fisket stannade jag på ett ställe för att meta upp benlöjor och snabbt hade jag landat ett 40 tal. Under söndagen så skulle löjorna testas. Jag fiskade med en fireball skalle tacklad med död löja, en metod som visades sig ge få hugg men i gengälld en i mina ögon och framförallt i detta vatten en riktigt fin gös. Dessutom var den riktigt fet vilket var glädjande att se.

3380 g - 68 cm - k

Helgens största gös, 3380 gram – 68 centimeter.

Bosse fick strax efter även han en gös på prick 2 kilo. Man kan säga att det var en kort huggperiod i ett hett område som även tidigare i sommar levererat flera fina gösar.

Vädret gick inte att klaga på utan det var helt perfekt fiskeväder med svag till måttliga vindar och växlande molnighet med en hel del sol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar