söndag 20 oktober 2013

Åter ett lyckat trollingfiske

En svag höstsol bröt igenom molntäcket samtidigt som vi gled ut på vattnet denna fina senhöstdag. Vinden var svag och temperaturen låg på några plusgrader, kort sagt ett perfekt fiskeväder.

Denna gång fiskade jag tillsammans men Mårten Sandkvist som är en rutinerad gäddfiskare med trolling som lite av en specialitet. Vi började att fiska av de lite djupare delarna av vattnet med beten som gick i intervallet 4-6 meter. Efter drygt en timme utan hugg började vi förstå att de här inte var melodin för dagen. Efter lite överläggning i båten ändrade vi därefter strategi och snart hade vi nya mer grundgående beten som vi fiskade över grundare vatten. Frågan var om detta skulle fungera bättre?

Utdelningen lät inte vänta på sig då vi inom loppet av en timme kom i kontakt med ett gäng gäddor där tre av dom dessutom var rätt fina. Först en 7,5 kilos, dock rätt mager gädda på 109 cm som föll på Mårtens lott, sedan en med ungefär samma längd men något grövre som vägde 7800 g. Därefter är det dags för Mårten att drilla en fin fisk som vi uppskattar till minst 8 kilo då den uppenbarar sig vid båten. Då händer det som inte får hända, när jag skall håva fisken lyckas jag få ena kroken från wobblern att fastna i håven. Gäddan ruskar på sig och går lös. Riktigt irriterande och helt enkelt jävligt klantigt av mig. Faktiskt första fisken jag kan komma på att jag bommat vid håvning, synd bara att den kom just nu.

7500 g - 109 cm - trolling

När vi fiskade över grundare partier med mer grundgående beten började det plötsligt hända saker. Just denna gädda slängde sig över en Mieko Basas wobbler.

7800 g - trolling

Ingen vidare bra höstkondis på denna gädda heller. Betet en Mieko Predator shad i färgen Svart/silver/glitter.

Dagarna är korta så här års vilket vi inser då det plötsligt börjat att skymma. Efter den goda starten har vi fått flertalet gäddor med toppar på dryga 5 kilo. Vi pratar just om att vi borde kunna få någon bättre gädda nu när solen är på väg ner. Att det blir precis som vi hoppats på visar sig snart. Det är min tur och jag känner direkt att det är en tung fisk men den är slö precis som de flesta andra gäddor vi fått under dagen. När den kommer in mot båten ser vi att den inte riktigt har längden men däremot klart bättre ryggbredd än de tidigare fiskarna. Mårten gör som jag inte lyckats med tidigare, han håvar gäddan snyggt och snart kan vi syna en mycket vackert exemplar av Esox Lucius. Vi väger sedan fisken till prick 8 kilo för att därefter ta ett par foton innan den släpps tillbaka. En fin avslutning på en trevlig dag…

8000 g - trolling

Teckningen på gäddan var riktigt vacker och grovleken var imponerande, Ge denna fisk några år till och en ordentlig bukfylla på det så lär den med råge passera 10 kilo. Kul dessutom att den högg på det bete som gav klart mest hugg för dagen, mört trollad med lipskull.

Nästa dag kom vi ut tidigt på morgonen, nu blåste det mera och samtidigt var det kallare i luften med ett par minusgrader. Vi började med vertikalfiske men det gick tungt. Ett par timmar senare anlände Kristoffer och nu var vi tre i båten. När inte vertikalfisket fungerade speciellt bra gick vi över till trolling och snart hade vi dubbelhugg. Blåsten tilltog nu alltmer i styrka vilket försvårade fisket avsevärt så vi fick uppsöka mer vindskyddade ställen för att kunna fiska effektivt. Gäddorna kom med jämna mellanrum men de större verkade inte alls i stöten idag.

Trots blåsten och kylan höll vi ut hela dagen och inga stora fiskar blev det heller. Men ändå en trevlig dag med gott sällskap…