måndag 28 oktober 2013

Hett vertikalpass!

För några veckor sedan lyckades jag och Krister tajma in ett gemensamt fiskepass som visade sig bli rätt lyckat, bara den där riktigt stora fisken som fattades för att dagen skulle kännas fulländad.

Vi inledde med spinnfiske och redan i första kastet hade jag hugg och det dröjde inte länge innan Krister tog dagens första gädda. Sedan blev det trögare ett tag innan vi hittade ett hett område som gav oss några gäddor upp till knappa 5 kilo. Vi fortsatte att spinnfiska ett tag till med klen utdelning innan vi avslutade med vertikalfiske i det heta området.

Det dröjde inte många sekunder innan Krister stod med rejält spöböj. När han väl krokat loss gäddan och fått ner jiggen small det på igen, och igen och igen. Krister hade definitivt hittat rätt jigg för dagen medan jag provade allt och lite till innan jag tillslut hittade något som i alla fall föll gäddorna någorlunda i smaken. Vet inte hur många gäddor Krister fick men gissar på minst 25 stycken och därtill ett gäng missade hugg och några tappade fiskar. Storleken på fisken var hyfsad med toppar på 7000 g samt 6900 g samt ett gäng mellan 4-6 kilo.

Jag sa till Krister att det var länge sedan jag känt mig så här utfiskad, svaret jag fick var att det skulle inte förvåna mig om du får dagens största fisk. Hur blev det då? Jo Krister fick rätt då jag en stund senare får en fin gädda i god höstkondis på prick 8000 gram. Nu fick jag givetvis fler gäddor än denna under dagen men långt i från det antal som Krister kom upp till.

Vertikal 8

Kallt i luften och i vattnet men gäddorna var då i stöten…

Att jag gillar vertikalfiske har jag redan tjatat en del om här på bloggen men kan inte låta bli att ta upp det en gång till. De ofta distinkta huggen, direktkontakten med betet och att fighta en fisk rakt under spötoppen är några saker jag uppskattar med detta fiskesätt, att det dessutom ofta ger stora fiskar gör ju inte saken sämre…

Ett tag såg det ut som att det kunde bli rekordmånga fiskepass för mig för att vara i oktober månad men så stannade det upp efter mitt senaste fiskepass den 15 oktober. Men jag hann i alla fall med några vertikalpass samt tre riktade gäddsatsningar och resultatet får man lov att vara nöjd över trots att jag inte fick den där riktigt stora gäddan över 10 pannor. Istället fick jag nöja mig med 5 fina gäddor där alla höll sig i intervallet 7,7 kg – 8,1 kg, så 8 kilos gäddor har jag sett många av den senaste tiden. Nu fick vi ju en riktigt fin gädda i början av månaden, den som Krister knep på trolling. Oktoberfisket gav en hel del gäddor med bra kondis men däremot hade vi lite oflyt med längderna på fiskarna, får hoppas på längre gäddor med samma kondition nu när ismetet snart drar i gång.

Krister skriver på sin sida TNP om (trolling med mjukbeten) om då han en gång i tiden började trolla med gummibeten och hur utbudet av beten ökat de senaste åren. Men minst lika intressant är det han skriver om hans sätt att tänka och resonera runt sitt specimenfiske. Man kan säga att han går sina egna vägar och det är säkert en av de största anledningarna att han lyckas så pass bra med sitt fiske. Sedan får man inte heller glömma bort att Krister har hållit på med sitt riktade predatorfiske i bra många år nu och då är det extra viktigt att hitta nya utmaningar och mål med sitt fiske. En mycket intressant artikel som kan ge oss alla vi sportfiskare en och annan tanke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar