tisdag 19 november 2013

Ismete efter gädda

Meningen var att jag under förra veckan skulle göra några ismetepass riktat efter gädda. Jag kom så pass långt som att pimpla upp ett 40 tal mörtar innan en rejäl förkylning kom i vägen. Men betesfisken har förvarats i en balja och de senaste dagarna har dessa kommit till användning.

Bägge fiskepassen ägde rum i samma vatten, en sjö där jag genom åren ismetat en del. De flesta gångerna har dock skett under vinter och vår, så fisket på de första isarna har jag inte så stor erfarenhet av här. Taktiken blev att fiska på lite djupare vatten än annars och  sprida ut spöna över en större yta. Betesfiskarna placerade jag på olika nivåer i vattnet, allt från just ovan botten till ca 2 m under isen.

Under det första passet var det bra fart på fisket med flera huggperioder. Däremot var gäddorna oftast rätt försiktiga i huggen och några gånger hann de spotta ut betet innan jag kom fram till hålet. Nästan alla av de 8 gäddor som kom upp under dagen högg nära botten på 7-8 meters djup. Dessa gäddor var alla riktigt små, ja vikterna var bedrövliga rent ut sagt. Endast ett hugg kom på spöna jag fiskade med pelagiskt och den fisken var bra mycket större än de andra smågäddorna.

7010 g - 101 cm

Vacker gädda som fick inviga min nya gäddmatta. Den vägde 7010 gram och var 101 centimeter lång.

Andra fiskepasset påminde till viss del om det första men skillnaden var att fisket var klart segare. Blev bara fyra hugg under de 3,5 timmar som jag var ute. Tre av huggen kom på de spön jag fiskade med nära botten och de var om inte ännu mindre än gäddorna jag fick dagen innan. Även denna gång blev det ett hugg över djupare vatten där jag placerade ut en mört ca 2-3 meter under isen. Faktiskt det enda riktiga hugget där bjällran plingar till samtidigt som vippan flyger i luften. Den här fisken är en riktig kämpe men när jag ser den komma in i hålet så inser jag att den inte var speciellt stor. Dock en vacker skapelse som jag snabbväger till ca 5,8 kilo.

Nu verkar det bli kallt några dagar vilket är bra då isarna är nog så tunna på flera håll. Hoppas bara att ingen snö kommer närmsta tiden, i så fall kan det bli nått fler gäddfiskepass närmsta tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar