lördag 14 december 2013

Solfisken – Westrins bästa bok?

Den välkände författaren, flugfiskaren och naturkämpen Gunnar Westrin behöver knappast någon närmare presentation. Under årens lopp har denna man levererat många böcker till glädje för oss lästörstade sportfiskare.

Själv har jag läst de flesta av Gunnars böcker och skulle jag få frågan vilken jag gillat mest så skulle svaret nog bil Solfisken. Det är en bok där Gunnar upphöjer sin favoritfisk harren till himmelska höjder. Detta gör han på ett förträffligt sätt där han varvar fakta, egna erfarenhet och berättelser.

Harren är även i mina ögon en fisk som får oförtjänt lite utrymme. Som flugfisk är den förträfflig på alla sätt och vis. Den tar ofta på torrfluga och i strömmande vatten bjuder den upp till trevliga kamper mycket tack vara dess höga ryggfena som den spärrar upp likt ett segel.

I boken får vi ta del av Gunnars livslånga harrfrossa som aldrig tycks sina. Förutom detta så finner man kapitel som tar upp harrens ekologi, harren som flugfisk, flugmönster, harren som matfisk samt många trevliga berättelser i bästa Westrin anda.

Jag tycker att denna bok är läsvärd på många sätt och vis. För den som är intresserad av våra fiskarter i svenska vatten ger den intressant information kombinerat med trevlig läsning. Gillar man dessutom flugfiske och harren som sportfisk ger boken ytterligare en dimension. Det finns också många fina och vackra bilder i boken. Bilder som lätt associerar till egna minnen och i mitt fall även påminner mig om att det nog börjar vara dags snart att återuppta flugfiskandet i fjällen…

För endast 150 kr kan man köpa ett exemplar på bokbörsen, en billig penning som borgar för några timmars trevlig läsning nu under julhelgerna.

Gunnar Westrin har en egen hemsida Fönstret mot norr som han uppdaterar med jämna mellanrum. Besök gärna den sidan och ta del av Gunnars fiske och engagemang för att bevara vår natur och fiske. Ett engagemang som jag personligen beundrar, hade vi haft fler som Gunnar hade våra exemplar av inkompetenta och pengakåta makthavare fått det ännu hetare om öronen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar