fredag 17 januari 2014

Tre sköna prylar till isfisket som jag behöver!

Ni som följer bloggen har nog märkt att jag legat riktigt lågt med mitt fiske en längre tid Endast ett fiskepass sedan mitten av november är inte mycket att skryta över. Kort sagt har inte rätta fisksuget infunnit sig och med det har jag inte heller planerat eller tänkt speciellt mycket runt mitt eget fiskande.

Men under den senaste veckan har fiskesuget sakta men säkert börja krypa fram och typisk nog slog vinterkylan till i samma veva. För ett par dagar sedan –31 grader och idag bara några grader mildare och ser man på långtidsväderprognosen så ser det inte alls bra ut ur fiskesynpunkt.

Istället för att fiska i arktiskt kyla får man helt enkelt börja planera och strukturera upp sitt fiske inför året. Att sätta upp mål är något som jag oftast brukar göra, en annan är att studera kartor och pyssla med beten eller göra statistik över mitt fiske. Sist men inte minst det som detta inlägg skall handla om, nämligen framtida eventuella inköp.

Jag har idag 3 prylar på min önskelista som jag känner att jag skulle behöva. Alla sakerna har en gemensam nämnare, nämligen att göra mina dagar bekvämare på isen. Med mindre slit och mer bekvämlighet så tror jag att fiskepassen kan bli trevligare, längre och effektivare.

1. ISBORR

Under en aprildag förra våren fiskade jag tillsammans med Markus Teilus. Med sig hade han en ny eldriven isborr som han hade fått låna för att testa. Jag måste nog erkänna att jag var lite skeptiskt till en början. En eldriven isborr kan det verkligen fungera på 60 cm tjocka isar? Däremot såg borren intressant ut. Vikten var låg kombinerat med ett väl ergonomisk utformat handtag som satt perfekt i händerna.

Jag sneglade mot Markus då han började borra. Isborren åkte tillsynes ljudlöst och med jämn fart genom isen. Att bara slippa röken och avgaserna liksom oljudet som en bensindriven isborr för med sig tycker jag i sig är en anledning att bli nyfiken på en eldriven variant av isborr. Att dessutom slippa tanken på bensinläckage i bilen eller soppatorsk ute på isen är ett annat. Då känns det smidigare att släpa med sig ett batteri istället.

 ION-Elektrisk-isborr-1_2666

Intresserad av denna isborr? Läs i så fall Markus recension i nya decembernumret av Fish Eco Magazine.

ION-Elektrisk-isborr_2665

Så här ser den ut på bild. ION marknadsförs av Bios i Sverige. En butik som har den i sitt sortiment till ett bra pris är  Orsa Fiskecenter

“Detta är i mina ögon ett förträffligt alternativ till de mer vanliga bensindriva varianterna. Dessutom miljövänligare.”

Men det viktigaste är ju trots allt hur isborren fungerar och jag måste säga att det var en fröjd att borra med den. Just jämnheten då den skar genom isen var en härlig känsla, långt ifrån de ibland stötiga och ojämna skakningarna som en bensinborr kan ge i från sig. Efter den dagen visste jag med all säkerhet att nästa isborr jag köper är en eldriven och troligtvis av denna modell. Nackdelen är hur den klarar av kyla. Men eftersom jag sällan fiskar då det är allt för många minusgrader i luften så skulle det knappast utgöra något problem för mig. Värre då för de som ofta åker upp till fjällen eller lakentusiasterna som vågar trotsa kylan. Batteri och kyla går ju sällan i hop och sedan skall ju batteriet också kunna laddas upp mellan fisketurerna.

2. ISFISKETÄLT

För bra många år sedan funderade jag om att skaffa ett tält som man kunde ha med sig ut på isen och sätta upp där. Tyvärr hittade jag inget på marknaden som riktigt passade. Kriterierna var att det skulle ta så lite plats som möjligt och vara lätt. Sedan skulle man snabbt kunna sätta upp tältet och sist men inte minst viktigt klara av lite blåst och stå stadigt på isen.

Nu kanske det finns ett alternativ på marknaden eller till och med två. Jag har sett två olika modeller som nu säljs på marknaden och bägge två ser intressanta ut.

tent

Här är det ena tältet jag hittat som säljs av bland annat Mieko Fishing. Mer intressant info och pris hittar ni HÄR.

3247074253

Nästa tält är Rapalas egna variant som till stor del påminner om det övre i sin utformning. Säljs av bland annat Grönlunds jakt och fiske.

3. SKÖN STOL

Att kunna sitta bekvämt är viktigt om man tänk tillbringa en heldag ute på isen. Själv har jag en gammal utsliten stol med ryggstöd som nu gått sönder. Därför har jag börjat kolla runt efter en ny stol och i dagsläget lutar det starkt mot denna.

prologic_stol_pimpelfiske_ismete

Prologic brukar stå för kvalité. Denna stol  är speciellt anpassad till just isfiske. Känns som ett givet köp för alla inbitna isfiskare. Mer info samt ett förmånligt pris hittar ni på Mieko Fishing.

Återstår att se om jag köper alla grejorna nu i vinter, stolen är prio nummer ett medan tältet och isborren kommer därnäst. Trevlig helg och skitfiske på er, inte minst alla er ismetetörstande sörlänningar som nu äntligen fått fiskbara isar att ge sig ut på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar