lördag 15 februari 2014

Är sportfiskare sämre människor än andra?

Jag har under en tid sett saker som fått mig att börja fundera, ifrågasätta och reagera hur vi sportfiskare egentligen uppfattas av andra icke sportfiskeintresserade. Jag kan även många gånger förundras över hur sportfiskare beter sig sinsemellan. Det är därför inte för intet jag ställer mig frågan, är vi sportfiskare sämre människor än andra?

En ny tid…

Idag lever vi i en värld där vi ständigt matas av information. En värld där vi också förväntas att säga ifrån när vi tycker nått är fel. Likaså ifrågasätta och stå upp för våra åsikter. Vi tänker mer och mer på oss själva och väljer i allt större utsträckning vilket liv vi vill leva. Normerna vad som är rätt eller fel har i många fall blivit mer svävande vilket fått vårt samhälle att förändras i mångt och mycket. Så även sportfisket.

Sportfisket och sportfiskare granskas allt mera

Att vi sporfiskare med tiden kommer bli allt mer ifrågasatta och granskade av allmänheten och speciellt av dem som anser oss vara djurplågare eller liknande har jag förstått sedan länge. Det ligger i tiden så att säga och egentligen ser jag inget större fel i det. Viktigt i allt granskande är att man kan gå in i det utan att ha allt för förutfattade meningar innan så att man kan se både det goda och onda i det hela. En annan fördel är att man sätter sig in i ämnet och försöker få sig en helhetsbild hur saker och ting ligger till. Kunskap är i mina ögon oerhört viktigt, har man kunskap i ett ämne så har man även oftast förståelse för att människor kan tycka och göra olika. Att starta en debatt utan dessa premisser leder sällan till något gott vilket vi nu också har ett färskt exempel på inom sportfisket.

Heta känslor efter artikel i Fria tidningen

Jag tänker på Nette Enström som i Fria tidningen skrivit tre artiklar där hon ifrågasätter sportfisket på flera plan. Tyvärr har hon inte nöjts sig med att enbart hoppa på själva gruppen sportfiskare som helhet utan även riktat in sig på en enskild person. Att på detta sätt hoppa på och hänga ut en enskild sportfiskare av kanske 1 miljon andra känns både lågt och oseriöst. Att vi blir ifrågasatta i media tycker jag är helt okej men då skall det göras på ett korrekt och proffsigt sätt. I detta fall tycker jag det blir helt fel då det i Nettes artiklar kryllar av sakfel plus då att hon väljer att hoppa på en enskild sportfiskare och måla ut denne som en dålig människa. Hade artiklarna gjorts på rätt sätt så hade vi säkert fått en givande och roande debatt, nu blev det varken det ena eller andra. Det mest tragiska i det hela är att Nette och sina gelikar fick vatten på kvarnen så att säga då några mindre begåvade människor skickat mejl till Nette där de uttalat både nedsättande och kränkande ord liksom hot. Oerhört dumt gjort, man får tycka vad man vill om Nettes artiklar men att hoppa på henne som människa är att gå alldelens för långt i mina ögon.

Sportfiskare som förstör för oss andra

Men jag är inte helt förvånad över att folk valt att ge sig på Nette utan det var faktiskt rätt väntat. Personligen tycker jag att detta är en oroväckande tendens att vissa sportfiskare skall ge sig på dem som motarbetar oss på olika sätt. Minns dokumentären ”Den siste kustfiskaren” som sändes i SVT där några sportfiskare hotade den ensamma nätfiskaren. Visst, jag kan tycka att filmen var vinklad på ett litet felaktigt sätt men just dessa hotfulla och idiotiska kommentarer som visades upp fick mig som sportfiskare verkligen att skämmas.

Skitsnack och påhopp sportfiskare emellan

Vi nöjer oss inte heller med att hoppa på andra icke sportfiskare utan kritiserar även lätt varandra som inte tycker likadant som en själv. Exempel på detta kan vara om någon visar upp en bild av en död fisk, använder fel utrustning, fiskar med fel metod, använder för många spön. Själv brukar jag om vintern tillbringa en del tid med att söka information, diskutera och förkovra mig inom vissa ämnen för att tillförskaffa mig nya kunskaper till årets fisketurer. Fiskesnack, det ledande sportfiskeforumet samt även Facebook med dess olika grupper är två ställen som är perfekt till detta. Allt för ofta händer det att man går in på en tråd för att läsa om det aktuella ämnet för att sedan läsa en massa skitsnack som inte hör dit. Ofta de som trycker ner andra genom att kritisera och förlöjliga. Förmodligen handlar det om fåtalet människor som stör och förstör för de flesta andra som till likhet med mig är där för att skaffa kunskap och utbyta erfarenheter.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad allt detta negativa snack och påhopp handlar om, men inbillar mig att det kan röra sig om allt från ren avundsjuka till att man har svårt att respektera vad andra tycker och tänker. Vill även återknyta till det jag tidigare skrev, att detta ligger lite i tiden med vårt sätt att leva idag. En sak som jag reflekterat över är att det är många tillsynes yngre sportfiskare som ligger bakom mycket av skitsnacket. Om jag leker med tanken att jag och mina fiskekompisar för 15-20 år sedan då man var ung hade fått samma möjlighet som dagens unga så tror jag inte vi hade varit så kaxiga. Men mycket har hänt sedan dess, en ny generation, nya tider vilket man motvilligt får acceptera. Nu är jag absolut inte ute efter att hänga ut alla yngre sportfiskare för de som sysslar med att förstöra är ju endast en minoritet av alla och finns säkerligen en och annan äldre herre i den skaran också. Men trist att dessa skall få sabba en hel del och ännu värre riskera att dra med sig andra i sitt sätt att resonera och utrycka sig.

Sportfisket skall förena, inte splittra…

Sportfisket har ju de senaste åren faktiskt fått en allt högre status på nått sätt vilket också kan vara en förklaring. Idag kan man ju synas på ett helt annat sätt och bli lite av en kändis bland andra sportfiskare. Något som kan väcka ont blod och avundsjuka hos andra. Kommer att tänka på en i mina ögon löjlig och fullständigt onödig diskussion som handlade om hur vida man skall visa upp fiskar med ett bete i käften eller skriva ut vilket bete man får sina fiskar på. Tydligen hade några retat upp sig på Jörgen Larsson och hans bilder och texter i en grupp på Facebook. I detta fall handlade det om att Jörgen gjorde reklam för märket Westin. Vill någon göra det så vad spelar det för roll? För mig har alla rätt att visa upp bilder, ge tips eller annat oavsett om man är sponsrade eller inte. Att se Jörgen med en jättegös i famnen och skriva några rader om gångsten är för mig samma behållning som att se en 12 åring stolt posera med en 4 kilos gädda. Det bästa av allt är ju att sportfisket förenar oss alla oavsett ålder, kön, språk, nationalitet eller hur långt vi kommit i karriären.

Är vi sportfiskare verkligen sämre människor än andra?

För att knyta an till rubriken, är vi sportfiskare verkligen sämre människor än andra? Nej det tror jag inte vi är. Vi är nog varken bättre eller sämre människor än andra men däremot är vi en rätt stark grupp som kämpar för det vi tror på. Oftast kan våra åsikter vara vettiga och till gagn för andra men i vissa fall kan det bli tvärtom. Sportfisket är för många en hobby medans det för andra kan liknas med en livsstil. De flesta sportfiskare som jag känner och det är rätt många är bra människor med goda kunskaper i hur man skall sköta sig ute i naturen. Vikten av att tänka på vår miljö och viljan av att göra något åt de miljöproblem som finns är något som jag ser att många av mina vänner har. Det jag önskar är att bilden av oss sportfiskare skall bli bättre i framtiden. Hur det blir med den saken kan jag inte svara på. Men en sak är däremot säker, det är till största delen upp till oss själva.

…………………………………………………………………………………………………………..

Reaktionerna efter Nettes senaste artikel blev starka och rörde upp heta känslor bland många. Mycket av det som sades var bra men tyvärr fanns det personer som gick alldelens för långt i sina kommentarer. Jan Ohlsson på Fisheco har skrivit ett svar på kritiken till fria tidningen som jag tycker varje sportfiskare skall läsa. Under svaret finns länkar till Nettes alla artiklar att läsa för dem som önskar det.

Även den utpekade boven Cecilia Grönberg har också hon skrivit ett inlägg på sin blogg Gösdrottningen där hon sätter ned foten på ett bra sätt. Under inlägget följs en rad kommentarer i ämnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar