söndag 23 februari 2014

Reggfisken kom precis som jag förutspådde!

Den 13 februari skrev jag ett inlägg här på bloggen om  Mårten, Markus och Henrik som lyckats riktigt bra med sitt isfiske under vintern. Redan för ett år sedan förutspådde jag att dessa grabbar skulle utveckla sitt riktade predatorfiske ytterligare en dimension. Så blev också fallet.

Nu senast skrev jag dessa rader. “Många fina fiskar av respektive art visar att de fiskar på rätta platser där förutsättningarna för stora fiskar är goda. Jag väntar nu bara på att den där fullträffen skall komma, en fisk över reggvikterna (12 kg – gädda), (4 kg – lake).”

Det dröjde bara en vecka innan reggfisken kom i form av en riktigt fin lake på 4350 g – 82 cm. Fångstmannen var föga överraskande den så hete Henke Rånman och fotografen var kanske ännu mer väntad Markus Teilus. Grabbarna tycks verkligen ha hittat sina platser där den ena drar storfiskar medan den andra ser till att ta bra foton!

Skämt å sido. Sportfisket är allt som oftast ett teamwork där de som fiskar tillsammans alla har en del i framgångarna. Nu råkar det bara slumpat sig så att då Henke och Markus fiskat tillsammans senaste tiden så är det Henke som stått för kanonfiskarna medan Markus fått agera som fotograf vilket han jo för sig är riktigt duktig på. Men jag misstänker att Markus vill byta ut sin roll till nästa fiskepass. Henrik skriver även lite om detta på sin blogg (se nedan) där han ödmjukt lyfter fram sina fiskekompisar som en del i framgången. Känns kul att mitt namn nämns i texten. Att kunna inspirera och hjälpa andra är ju något jag försöker göra bland annat genom bloggen och att då få läsa dessa ord värmer en frusen vintersjäl. Här nedan en del av det Henrik skrev på sin blogg. Hela inlägget plus en massa annat finns som vanligt att läsa på Henriks blogg Allt vad fiske heter.

“Men jag vill också påpeka att jag är väldigt ödmjuk gällande den här fisken, hade det inte varit för Markus och Mårten som jag har fiskat med den här vintern så hade jag inte sett dom resultat som jag har gjort. Mats är en annan person som jag ännu inte har fiskat lake med men däremot har vi utbytt en del tankar och idéer, men främst så har hans egna lakfiske inspirerat mig mycket. Mats lyckades själv komma över den magiska gränsen förra vintern med en riktigt fin lake på 4120 g och 87 cm.”

Här Henrik med sin första “reggfisk” i form av en lake på 4350 g – 82 cm. Stort grattis! Jag törs näsan lova att det snart kommer fler.

Ska jag då sia lite om framtiden för Henrik, Markus och Mårten. Nja kanske bäst att strunta i det men för fasen, jag tar väl mig friheten och säger att nästa gång är det Markus som står med en praktfisk och Henrik bakom kameran. Och Mårten i år kommer din 10+.

Avslutningsvis så kan jag avslöja att under den senaste veckan har jag pysslat med att göra i ordning diverse fiskeprylar, tackel och annat. Har även gjort en grovplanering för mitt fiske den kommande tiden. Nu har jag legat alltför lågt en längre tid så hoppas snart att det blir ändring på den fronten…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar